Skriv en Sword & Sorcery-novelle

Jeg har fået en invitation til at omskrive en mine Legenden om …-(scenarie)noveller til en novelle. Jeg har ikke tidligere overvejet at omskrive mine scenarier til andre medier, men måske man skulle gøre forsøget?

Du kan også skrive en novelle.

Forlaget H. Harksen, som tidligere har udgivet antologier i de fantastiske genrer med danske forfattere, har besluttet sig for, at turen er kommet til Sword & Sorcery-genren, og de søger nu bidrag til antologien. De skriver:

Vi udgiver nu en Sword & Sorcery-samling. Her tænker vi på den særlige afart af fantasy, der har en tematisk tilknytning til Cthulhu Mythos. De klassiske eksempler inkluderer Robert E. Howards karakterer Kull og Conan, Fritz Leibers Fafhrd, og Michael Moorcocks Elric af Melniboné.

De postmoderne eksempler – det bliver jer!

Nogle af de særtræk, der karakteriserer Sword & Sorcery, er:

At helten er en eventyrer – modsat traditionel ungdomsfantasy, hvor eventyreren ofte er læremester eller hjælper.

At det er sat i en halvmytisk verden, der er fjern fortid for os – men ruiner og skumle kulte er en konstant påmindelse om at verdenen allerede er ældgammel.

Vi ser meget gerne, at I afsøger og nytænker genrens grænser, både i forhold til stil og fortælling. Versemål, eksperimenteren med grafik og det, der er værre, modtages gerne.

Som det ses, er gæste-redaktøren på denne udgivelse Rasmus Wichmann, der tidligere har udgivet Det kom fra en anden verden hos SFC.

Deadline er 30. oktober 2013. Læs mere her.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Legenden om .../Ascalon. Bogmærk permalinket.

5 svar til Skriv en Sword & Sorcery-novelle

  1. ludofex siger:

    Den første NaNoWriMo-bog jeg skrev var en omskrivnign af en science fiction kampagne, der aldrig rigtigt var blevet til noget. Så det kan bestemt være en fin måde at få sine ideer ud på.🙂

  2. Thais Munk siger:

    Ved du noget om copy-right på historierne bagefter udgivelse? Jeg kiggede på hjemmesiden, men kunne ikke finde noget og tænkte at det havde offentlig interesse🙂

  3. Morten Greis siger:

    @Nis: Bestemt. Jeg tror nok at for mig er benspændet lige nu, at jeg har historien “åben” afventende input fra spillerne, og skulle jeg skrive historien, skal jeg selv indsætte de input – eller også spille novellen, så jeg har bidragene frisk i erindringen.

    @Thais: Det ved jeg desværre ikke noget om. Men jeg er sikker på, at skikkes der en mail til forlaget, så kommer der klart svar.

  4. ludofex siger:

    Man skulle da være et skarn hvis man ikke lige kunne spille et spil IaWA.🙂

  5. Thais Munk siger:

    Morten: Klart, men hvis du vidste det kunne jeg få et offentligt svar🙂

    Jeg har skrevet til forlaget og har fået følgende svar angående copy-right: “Novellerne ejes af forfatterne. Sådan vil det også stå i bogens kolofon, under Copyright. Det eneste jeg beder om er, at man undlader at publisere novellerne andetsteds op til et halvt år efter udgivelsen. Ikke pga. ejerskab, men for at give bogen en chance for at blive solgt.”

    Det er da om noget en fed attitude, så jeg skal da klart skrive i det tilfælde🙂 Tusind tak for opslaget!

Skriv, skriv, skriv

