[Labyrinths & Legends] En retroklon af Dungeons & Dragons

I forbindelse med at jeg fik min kickstartede Fate Core-bog ind af døren – og det sgisme en lækker bog – så nævnte jeg også, at et andet projekt – som jeg havde bidraget til at søsætte – ikke var blevet til noget (men heldigvis har jeg fået pengene retur, så intet tab for os, der støttede op om projektet).

Nu er Legends & Labyrinths i sin ufuldstændige udgave blevet frigivet, så folk, der er nysgerrige efter en endnu en D&D-klon kan frit hente PDF’en.

Selv har jeg valgt at introducere regelsystemet, som det vi anvender i den D&D-kampagne, som er efterfølgeren til Troldmandskampagnen (mere om den afsluttede kampagne lige om lidt), og det er der nogle grunde til.

Du kan nu smutte forbi forfatterens side og nedlaste Legends & Labyrinths-pdf’en, så kan vi snakke lidt om, hvorfor denne version er interessant.

L&L er baseret på D&D 3,0 i stedet for at være baseret på D&D 3,5 eller være en videreudvikling af D&D 3,5 som Pathfinder er det. L&L har færre valg i karakterskabelsen. Den detaljerede proces med at fordele skill points og vælge feats er borte. Processen med at bygge en karakter er i sig selv et sjovt spil, men nogle gange handler det ikke om at bygge karakterer, men om alt det, der sker bagefter.

D&D 3,0 var en spændende og tiltrængt oprydning i de klodsede sider af AD&D 2nd ed. De uregelmæssige ability score-tabeller, den selvmodsigende THAC0-mekanik, det lidt besværlige initiativ-system, og de mange typer saving throws med deres skæve anvendelse var allesammen ting, der trængte til en revision. Den nye udgave ryddede ud i dette og gav en masse nye spændende ting med klasser, feats og skills og et mere uniformt system. Det var dog ikke færdig udgave, for der var stadig grapple-reglerne, polymorph-spells og diverse andre ting, som endnu ikke var kommet på plads. Så kom 3,5 og ryddede op i mange af de ting, og andre ting blev der stadig ikke håndteret særligt godt. Samtidig med fik man også udvidet mængden af evner til karaktererne og givet dem mere pr. level, så der ikke er tomme levels, hvor man justerede sine hit points, og det var så det.

Imidlertid skete der også nogle vigtige strukturelle ændringer. Før havde trolddom varet i timevis, og en troldmand kunne vælge en formular, som skulle følge ham eller hende en god rum tid, ligefrem det meste af dagen, og valg af formularer knyttede sig til de strategier, man lagde for hele dagen. Med ændringen varede formularer kun minutter, og de var nu kun associeret med det enkelte encounter. Man nåede sjældent flere encounters inden for 5-10 minutter, så en skjoldformular, som tidligere beskyttede i fire timer varede nu fire minutter. Konsekvensen blev at formularer blev associeret med encounters, og man havde X formularer at spendere på Y encounters, inden man løb tør, og derefter var det at vente på den kommende dag. Med den anden model ville troldmænd løbe tør for angrebsformularer, men flere forsvarsformularer og praktiske formularer ville kunne anvendes igen og igen. Den encounter-baserede struktur passer imidlertid ikke godt ind i den form for D&D-rollespil, jeg typisk spiller. Scenarierne eller kampagnerne har ikke en encounter-struktur, men bruger forløb, hvor der f.eks. kan gå dage mellem hændelser, eller hvor heltene konfronterer mange ting på kort tid, og der skal være plads til mange encounters, og her er det en fordel, at ressourcerne strækker sig over flere hændelser.

L&L er en anden tilgang til D&D 3,0-spilformen, og den reformerer dele af 3,0-reglerne – som var tiltrængt – uden at flytte fokus over på den encounter-baserede struktur. Den tilbyder et par praktiske nye mekanikker i form af sin stunt-mekanik, og nogle praktiske værktøjer til spilleder i form af hazard-mekanikker og monsterdesign.

Legends & Labyrinths er ikke et indie-system, det er ikke et story game, men en fin iteration af D&D 3,0 for folk, der gerne vil bruge tredjeudgaven af D&D til at spille rollespil med, evt. til at spille old school-rollespil og dungeon crawl uden at kampene skal være avancerede set pieces, som senere iterationer af D&D har indført.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, Legends & Labyrinths, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign. Bogmærk permalinket.

Et svar til [Labyrinths & Legends] En retroklon af Dungeons & Dragons

  1. Pingback: [Tremulus] Ind af brevsprækken en bog kom | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s