[Hinterlandet] Mikro-supplement: At skubbe til spillerne

Rollespil udspiller sig i et rum, som ikke er, og vi sidder alle med hver vores indre billede af, hvad det er, som sker, og gennem de indre billeder skal vi koordinere vores fælles forestilling af begivenhederne.

Det kan til tider være ret svært, og til tider resulterer det i at spillerne bliver opslugt af at planlægge. De begynder at opstille hypotetiske scenarier om en given situation, og nogle gange tager det overhånd. Spillet bliver lammet af overplanlægning og fortænkning, og det dræber let spillet. Typisk forværres det af, at i denne fase spiller spillerne ikke deres karakterers roller, men i stedet planlægger de som spillere, hvorledes deres skal karakterer skal håndtere situationen. Nogle gange sker det, fordi spillerne fejlbedømmer en situation – ofte at situationen er langt værre end den egentlig er – og ofte er det, der mangler, at der interageres med fiktionen (nogen åbner døren, nogen snakker med NPC’en, nogen gør noget).

En mulighed for spilleder er at oplyse spillerne om, at de har lavet en væsentlig fejlvurdering eller at de mangler viden, og de derfor bør opsøge noget mere, eller man kan gribe til noir-genren, og lade en person med en gøb sparke døren ind og derved tvinge konflikten videre.

I Hinterlandet er der en tredje mulighed for spilledere, og det er at bruge det officielle mikro-supplement, der tillader spilledere at vælge en tilfældig karakter og få denne til at foretage sig en for klassen arketypisk handling, som fører spillet videre. Det er ikke et supplement til at lade spilleder lade karaktererne gøre det, som spilleder synes kan være sjovt, men et supplement til at skubbe handlingen fri af frtænkning og overplanlægning.

photo (10)

Hvad er mikro-supplementer?

Mikro-supplementer specialregler, ekstra-regler eller refleksioner over rollespil. De dækker over regler, som rækker ud over spillets kerne, men som er rare at have, men langt fra nødvendige, og så kodificerer de forskellige aspekter af spillet samt ved deres eksistens kommentarer på rollespil, og hvad der sker ved bordet, når man spiller rollespil.

Mikro-supplementer har det særkende, at de kun gælder, hvis man er i besiddelse af dem i fysisk form, når man sidder ved bordet, og en række af dem er “limited editions”, som gør nogle af ekstra-reglerne arbitrært sjældne, men det er tilladt spillerne at udveksle disse regelsæt hinanden imellem.

Hvad er Hinterlandet?

Det er et hjemmelavet rollespil, som er en klon af ældre versioner af Dungeons & Dragons, og det har til formål at skabe rollespilsoplevelsen fra de gode gamle dage, og vægten er lagt på rollespil frem til midten af 1980erne. Hinterlandet er også navnet på den ødemark, som eventyrerne rejser rundt og udforsker.

Hinterlandet består af en masse scenarier, som sættes op på rollespilsconner, og spillerne kan medbringe deres karakterer fra gang til gang. Reglerne ligger til fri download her på bloggen.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign, Spilleder. Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s