Dødekongen er død! Hinterlandet lever!

Ved nitiden begyndte beskederne at tikke ind. Dødekongen var fældet. Heltene var sejrrige. Via sms’er og FB-updates kunne jeg følge, hvorledes glæden over at Dødekongen var færdig spredte sig. Det havde taget en kombination af angreb, trylledrikke og en legendarisk lykkemønt at fælde gespenstet, der har hærget det ascalonske hinterland, siden Lars Andresen uforvarende slap monstret fri for flere år tilbage.

Det begyndte med at Troels Ken inviterede til den endelige konfrontation med Dødekongen. Han havde selv udforsket dele af den som spiller på Con2, og han var spilleder på den på Fastaval, og nu skulle det være. Hulesystemet var blevet genbefolket, og han inviterede bredt folk til at dukke op og storme hulerne. En ekspedition blev samlet af både erfarne og uerfarne, af karakterer spændene hen over ti niveauer fra niveau 1 til niveau 10. Halvork-bersærkere, helligfolk, elverprinsesser og andet godt stod opmarcheret. (Jeps, Hinterlandet lader folk spille sammen på tværs af mange niveauer)

I ugen op til missionen var der megen snak, og regler blev studeret, formularer undersøgt og planer blev lagt for, hvordan dødekongen kunne konfronteres. Det er nu sket, og det har været spændende at opleve, hvordan kampagnen spiller videre, selvom jeg ikke er til stede. Andre kan også være på eventyr med karaktererne, og det påvirker vores fælles spil. Vi har oplevet det tidligere: En aften for flere uger tilbage tikkede en besked ind på FB-gruppen: Rodney var død.

Men hvordan? Hvordan kunne Rodney være død, når det ikke er mere end et par dage siden, vi var på eventyr med ham? Vi har netop set ham sprællevende og på eventyr, men han drog på et eventyr for meget og kom aldrig hjem. Han er borte, og vi fik aldrig sagt farvel til ham. På den måde er det spændende at have en levende kampagne, hvor alt der bliver spillet tæller.

I skrivende stund sidder jeg og venter på at høre mere detaljerede rapporter fra ekspeditionen. I FB-gruppen har jeg langsomt fået afdækket, at heltene anført af halvorken Agnete mere eller mindre direkte gik til de dybeste etager af Dødekongens katakombe. De fandt næsten ingen skatte undervejs, og selve udforskningen begrænsede sig, da de pludselig stod over for Dødekongen og måtte kæmpe en hård kamp for livet. Hvad de ellers mødte, og hvad de ellers oplevede ser jeg frem til at høre mere til.

Dødekongen var rammehistorien for ekspeditionerne ud i Hinterlandet på Fastaval og umiddelbart i tiden efter, men på det seneste har ekspeditionerne drejet sig om en ting, der faldt fra himlen. Det bliver afsluttet med HyggeCon-scenarierne, og derefter er det tid til en ny rammehistorie.

Hvem skal den næste superskurk eller hvad skal den næste rammehistorie i Hinterlandet være? Forslag modtages gerne. Jeg overvejer at vække dragen Glaumvorax af sin dybe slummer.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Con, HelCon, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Kampagnedesign, OldSkool, Rollespil, Rollespilartikler. Bogmærk permalinket.

Et svar til Dødekongen er død! Hinterlandet lever!

  1. Pingback: Hinterlandet: De ti eventyr fra Fastaval 2014 | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s