[7. dec.] Hvem designer en kampagneverden i rollespil?

De foregående dage har det handlet om, hvorledes man laver en rollespilskampagne. Foreløbigt er fokus på de overordnede ting – hvilket regelsystem skal man vælge? Hvilket tema skal kampagne have? Og jeg har præsenteret eksempler på, hvordan mine kampagner har set ud, og hvad jeg har af kommende kampagner.

Til nogle rollespilssystemer følger en verden, til andre gør der ikke. Nogle gange bruger man verdenen, men skrotter regelsystemet og vælger et andet.

I Tyskland udgiver de også en masse eller i hvert fald en del rollespil, og det på deres modersmål, så de spil når sjældent til Danmark. Her er nyudgivelser fra Spiel 2013.

Hvem designer kampagnens verden?

Hvis du som spilleder har en vision for, hvad I skal spille, har du så også en fuldstændig vision for, hvordan verdenen skal se ud? Eller bruger du en færdiglavet en verden? Eller er der masser af hvide områder på kortet? Laver I verdenen sammen?

Hvis du allerede har en verden, der står klar, skal du først og fremmest finde ud af, hvordan du kan formidle den til spillerne. De færreste verdener er interessante at læse særligt meget om, medmindre man allerede er fan af den, og at forlange at spillerne skal læse en masse op på en verden, som spilleder er glad for, men som spillerne ikke nødvendigvis har samme interesse i, er ikke rimeligt. Den ene måde at løse problemet på er at finde måder at formidle verdenen på gennem spil, så det ikke bliver nødvendigt at læse særligt meget eller slet intet, og den anden måde er at lade spillerne være med til at udvikle universet. Når spillerne er med, er det en god ide, at I får udstukket jer nogle rammer for, hvordan tingene fungerer. I kan enten skabe rammerne sammen, eller spilleder kan lave et tema-dokument, der udstikker rammerne for, hvordan verdenen fungerer (“i dette univers er der ingen halv-elvere, der findes ingen guder, men der er derimod De udødelige, og hver nation har udviklet sin egen magi-tradition, men der er ingen psykiske kræfter”), som spillerne designer ud fra.

  • Medmindre du er en rigtig sej forfatter, så skal du ikke forvente, at nogen gider læse din verdensbeskrivelse. De fleste er kedelige.
  • Medmindre dine spillere deler din passion for en given verden, skal du ikke forvente, at de gider læse alle de samme supplementer og verdensbøger som dig.

Værktøjer:

  • Lad kampagnen begynde i “udkanten”, så spillerne kan opdage verdenen sammen med karaktererne.
  • Lav et kortfattet tema-dokument om verdenen på 1-4 sider, som spillerne læser.
  • Lav verdenen sammen.

Mere om værktøjerne og om at lave din egen rollespilskampagne i kommende indlæg. Husk at du kan følge bloggens nye indlæg via facebook: Følg Stemme fra ådalen på facebook.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Julekalender på bloggen, Kampagnedesign, Rollespil, Rollespilartikler og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s