[13. dec.] Kampagnedesign: Shock-modellen

Det er Lucias dag, og mens børnene, drenge som piger, går i optog med lys, skutter rollespillerne sig ved deres fyrfadslys og bunker af terninger, som de stabler mod himlen i anråbelsen om held fra skæbnens guder, der bringer lykke til den, der stabler højest.

Det handler fortsat om kunsten at lave kampagner, og sidste uge handlede det om temaer og eksempler på kampagner, samt hvem der skulle lave kampagnen. I forlængelse af sidste emne har indlæggene de to foregående dage handlet om metoder til at bygge verdenen op og formidle, hvad der skal spilles. I dag kommer en tredje metode.

Tysk investigation-rollespil, der vises frem på Spiel 2013.

Shock-modellen

Denne her ide er lånt fra rollespillet Shock: Social Science Fiction. Her opstiller man et skema med en lodret række og en vandret række. Hver deltager får lov at anbringe et element i den lodrette række og et i den vandrette række, og hvis der for eksempel er fire spillere, ender man med et skema med 16 felter.

I den lodrette række anbringer hver spiller et tema og i den lodrette en udtryksform. I felterne i skemaet kommer alle kombinationer, hvor temaer og udtryksformer mødes. I et eksempel kan man have valgt temaerne kærlighed, svig, ære og krig, og i udtryksformer have valgt dueller, musketerer, maskeballer og vin. Der er nu 16 kombinationer, og de er blandt andet kærlighed+dueller, svig+maskeballer og krig+vin.

I Shock fungerer det nu ved, at hver spiller vælger en af kombinationerne til at lave sin karakter over, og karakteren udforsker nu temaet via udtryksformen, men skemaet kan også bruges til at være et værktøj, man sætter scener ud fra, eller en episode-model til en kampagne. Ved scenesætningen kan man f.eks. begynde hver spilgang med at sammensætte et skema, og felterne angiver de mulige scener, der kan spilles den aften, og næste gang sammensætter man et nyt skema. Ved episode-modellen vælger spilleder en eller to af kombinationer hver gang og bygger dagens spilgang op over dette.

  • Opstil et skema med lodrette og vandrette rækker. En på hvert led pr. spiller
  • Indsæt på skift et tema eller en udtryksform
  • Vælg på skift et punkt, der krydses af et tema og en udtryksform – det er din karakter

Mere om kampagnedesign og flere værktøjer i kommende indlæg. Følg bloggens nyeste indlæg via Stemmen fra ådalens facebook-side.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Julekalender på bloggen, Kampagnedesign, Rollespil, Rollespilartikler, Shock: Social Science Fiction, Værktøjer og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til [13. dec.] Kampagnedesign: Shock-modellen

  1. Johs siger:

    Det er fandme en god idé. Som jeg vil prøve i min fantasykampagne når den genopstår.

    Jeg ville nok lave skemaet i slutningen af spilgang, så spillederen har lidt tid til at forberede scenerne. Måske en model, hvor spilgruppen laver et skema også spiller man de scener der opstår ud af skemaet (kombien mellem et tema og en udtryksform) og andre bindeledsscener imellem dem. Først når man har spillet alle scenerne, sikkert over flere spilgange og på den måde kommet godt omkring både temaerne og udtrykformerne laver man et nyt skema.

  2. Morten Greis siger:

    Det er sigsme en god viderebygning af min ide. En rigtig god måde at udforske elementerne yderligere på.🙂

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s