[17. dec.] Hinterlandet ekspanderer: landsbyer, hovedstæder og dale

Det er igen tirsdag, og når det er tirsdag, går turen til Hinterlandet.

Hinterlandet er mit oldschool retro-D&D-projekt, hvor målet er at rendyrke D&D i dets tidlige år, og udvikle en d20-maskine til at spille hurtige scenarier med, så man kan gennemføre en dungeon på en enkelt aften. Fokus er på udforskning og på simulation, og systemet har målrettet sine mekanikker til dette.

Den målrettede vinkling gør også, at systemet er mindre “universelt”, men jeg vil fortsat gerne udforske simulationsgenren og oldschool-rollespil, og få de resterende aspekter med. Ved siden af selve Hinterlandet er derfor ved at vokse nogle søsterspil frem, som dækker andre sider af simulationsgenren.

  • Landsbyen – landsby-eventyr i stil med nogle af de ældste D&D-scenarier, hvor historien begynder med, at heltene er ankommet til en landsby i problemer, og hvor heltene skal rundt og snakke med landsbyens indbyggere for at komme til bunds i mysteriet, og derfra videre til dagens dungeon.
  • Kejserstaden – by-eventyr i Kejserrigets hovedstad, hvor det handler om eventyrernes vandringer gennem byens gader, deres besøg på kroer og værksteder, og de eventyr, som opsøger dem undervejs. Det er Nætter i Kejserstaden, og XP kommer fra at besøge forskellige steder i byen og løse mysteriet i dagens scenarie, inden det bliver solopgang. Kejserstaden har i modsætning til de andre ikke et åbenlyst old-school-oplæg.
  • Dalen – en intrige-baseret kampagne, hvor vægten er lagt på heltenes alliancer og afdækning af og besiddelse af hemmeligheder, og hvor de har en række intrige-evner, som hjælper dem med dette. 
  • Ravnegulv – en homage til et klassisk D&D-scenarie, der affødte en hel setting. Ravnegulv er mere et kæmpe scenarie end det er et separat spil, og vægten er her gotisk horror-stemning og en hjemsøgt borg, som rummer et nyt mysterium hver gang den spilles. (Kristoffer Mads er idemanden til dette projekt, og projektet er et godt stykke nede listen over ting, der arbejdes på, men ideen lever).
  • Kejserslottet – en variant af det intrige-baserede spil, men denne gang foregår det i det gigantiske slot, som hovedstaden er bygget op over, og som er en by i sig selv, og hvor man kan leve et helt liv uden at se alle kamre og stuer og sale. Ideen er en slags hof-intrige-rollespil, hvor hoffet er en verden i sig selv, socialt som fysisk, og man følger hoffolks bevægelser rundt i slottet. (Dette er en af de mere eksotiske vinklinger på det hele).
  • Byvagten – en investigation-variant, hvor karaktererne er medlemmer af Kejserstadens byvagten, og det handler om investigation. Baggrunden for denne skulle alene være at lege med oldschool-investigation og atter en gang kaste sig over investigation-genrens udfordringer. Blandt ideerne er at man har kort over de steder, som skal undersøges, og spillerne peger på kortene på det sted, man vil undersøge og spørger ind (lidt a la computer-spillenes peg og klik-model – i den forbindelse kunne det også være sjovt at lave en figurbaseret variant, hvor man bruger figurer, men ikke til det taktiske spil, som man ser i f.eks. D&D 4th ed – tidligere hentydet til her).
(En grund til de mange varianter er, at arbejdet med og udviklingen af Hinterlandet medfører hele tiden et væld af supplerende ideer, som parkeres i de supplerende projekter)

Fælles for alle disse vinklinger på oldschool retro-D&D projektet er, at de kører på samme system, og det er muligt at flytte karakterer fra en version til en anden uden besvær. Det fortsatte fokus er udforskning og simulation, og at have et system, der fortsat er så hurtigt, at det kan anvendes i con-sammenhænge, og at nye spillere derfor meget hurtigt kan få en fuld spiloplevelse.

Bidrag og vinklinger til projektet er velkomne.

I facebook-gruppen diskuterer vi Hinterlandet og beslægtede emner, og der offentliggøres bonusmateriale. Kom og vær med.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Dalen, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Julekalender på bloggen, Kampagnedesign, Kejserstaden, Landsbyen, OldSkool, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til [17. dec.] Hinterlandet ekspanderer: landsbyer, hovedstæder og dale

  1. ludofex siger:

    Ravnegulv? Seriously? Kunne det så i det mindste ikke have været Kragegulv🙂

  2. ludofex siger:

    Men det er nu er en sød ide. Glæder mig til at se Hinterlandsudgaven af Troldsylter og Planskab.

  3. Morten Greis siger:

    Ravnegulv er vist mest af alt en arbejdstitel, men det er KMS’ valg af navn.
    Jeg tænker mere Jævnskab end Planskab som arbejdstitel, når vi en gang når dertil. Troldsylter eller måske Staveinterferens?

  4. ludofex siger:

    Staveinterferens og Jævnskab er gode. Men jeg må indrømme at jeg har forelsket mig lidt i Troldsylter. Jeg synes det lyder som noget jeg faktisk godt kunne forestille mig i en fantasykampagne. Jævnskab er dog klart bedre en Planskab.

  5. Morten Greis siger:

    Troldsylter er en charmerende titel, og det lyder som en fæl ting at rende ind i … en slags hinterlandsk tolkning af en Gelatinous Cube?

  6. @nis: Jeg sværger, det er en arbejdstitel🙂

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s