[Kickstarter] Girl Genius

Jeg har længe fulgt tegneserien Girl Genius, som er en forunderlig Steam Punk alternate history-tegneserie, som kører gratis på nettet med tre ugentlige opdateringer. Jeg har i endnu længere tid fulgt Phil Foglio, da han i mange år inden da leverede materiale til både D&Ds Dragon Magazine og til M:tg-magasinet The Duelist, og illustrerede en række Steve Jackson-spil. Siden begyndte jeg at købe tegneserierne i tryk for et var at læse dem på en skærm, et andet var at sidde med tegneserien i hånden og få det fulde indtryk (og bladrehastigheden er stadig betydeligt højere analogt end digitalt), så da der kom en kickstarter med formål at få udgivet og genoptrykt mere af Girl Genius, smed jeg gerne penge derefter.

Girl Genius er ikke rollespil, men det er oplagt at lave et brætspil eller et rollespil derover, og det er egentlig forunderligt, at der ikke er lavet noget i den dur endnu (den største udfordring ville være at lave noget, som ramte historiernes eller universets ånd, og som stadig faktisk ville være et godt spil).

Efter forsinkelser særligt i posten, da toldvæsnet som en forsinkende kraft skulle vurdere værdien af bindene, har jeg endelig fået fat i mine kickstartede tegneserier:

Det er en underholdende og meget, meget lang historie (som efter 12 bind stadig ikke er afsluttet).

Kickstarter-ministatus

Af mine 2013-kickstartere venter jeg nu på Reaper II-figurer og Burning Suns-brætspillet, men ingen af dem er sat til at komme endnu, så jeg venter med sindsro på dem, og Alas Vegas, som vi er nogle stykker, der har kastet penge efter, så er den stadig i gråzonen. Til Numenera og Tremulus tikker stadig bonus-pdf’er ind, og jeg har lige modtaget Numenera-bestiariet og endnu et kampagneoplæg til Tremulus. Det er rollespil, som bliver ved med at give, og det er ikke så ringe endda.

Photo-little

I 2014 vil jeg måske kickstarte mere, måske kickstarte mindre. Det vil tiden vise. Foreløbigt er jeg faldet i en gang, da brætspillet Fief – France 1429 pludselig dukkede op på Kickstarter. Jeg så spillet for nogle år tilbage i Essen, fandt det supersejt, men fik ikke mine fingre i et eksemplar, og årene efter ærgrede jeg mig for det var ikke at genfinde, men nu vender det pludseligt tilbage, og det i en opdateret, opgraderet og bedre oversat udgave. Og så havde det allerede tjent sig selv hjem tre-fire gange, da jeg fandt kickstarteren og valgte at støtte den. Fief har den fordel, at spillet allerede findes, og det udgives af folk, der allerede har to succesfulde udgivelser bag sig – deres kickstartere er ikke kun nået ud til støtterne, men også videre til spilbutikkerne.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Kickstarter, Læsestof og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til [Kickstarter] Girl Genius

  1. ludofex siger:

    Uhh – Ved du om bind 12 af Girl Genius også er kommet i normal handel?

  2. Morten Greis siger:

    Jeg mener, den er ude i handelen nu, men jeg har ikke haft kigget videre efter.

  3. Kristian siger:

    Foglio var aldrig min yndlings M:tG-tegner – hans tegneseriestil faldt ret meget udenfor (ligesom Drew Tuckers oliemalerier), men jeg vil klart tjekke serien ud på nettet.

  4. Morten Greis siger:

    Men jeg kunne godt lide Foglios kort. De var bestemt ikke Magics stil, men stadig ret charmerende. Drew Tucker jeg derimod sjældent glad for.

    God læselyst🙂 Håber du finder den fornøjelig.

  5. ludofex siger:

    Har Magic ikke haft så mange illustratorer at det er svært at sige at noget falder udenfor stilen? Det synes jeg egentlig altid var en del af charmen.

  6. Morten Greis siger:

    I de tidlige generationer af Magic var der i alle fald mange forskellige stemmer og tolkninger, men det forekommer mig, at med årene har Magic fået en større ensretning i sit billedmateriale, og en del af dens ensretning er over i “det generiske D&D-fantasy motiv” (tag D&D 4th og Pathfinder motiverne for eksempler).

    I de tidligere generationer var det til tider charmerende med de forskellige stilarter (Foglio, deTerlizzi, Brom), men andre gange var stregen for skæv (jeg var ikke videre glad for Richard Thomas’ stil i f.eks. Red Elemental Blast og Blue Elemental Blast).

  7. ludofex siger:

    Det skal nok passe at stilen er blevet mere ensrettet med tiden. Og der har da helt sikkert været masser af illustrationer jeg ikke synes var specielt spændende, eller som bare var mærkelige. Men jeg synes nu stadig det var fedt med det spraglede look.

Skriv, skriv, skriv

