[Hinterlandet] Den døde eventyrer – fiktionskontrol i rollespil

Hinterlandet er et rollespilsprojekt, som har mange mål i sig. Et er at skabe en retro-klon af Dungeons & Dragons med sigte på udforskning, en anden er at udfordre klassiske forestillinger om et rollespils opbygning.

Den døde eventyrer er et sådan eksempel.

(NB. dette er spilmæssigt ikke et gyldigt sæt regler, men en kopi af det gyldige sæt regler. Kopien kan bruges som eksempel på, hvordan mikro-supplementer, som griber ind i fiktionen og påvirker kontrollen med fiktionen, kan opbygges, men kopien kan ikke bruges i spil)

Hinterlandet har mange små regelsæt, mange af dem på en side eller så, som er ekstraregler, som kun tæller, når man har et fysisk eksemplar i hånden. Regelsættene kaldes mikro-supplementer. En del af dem er klassiske ekstra regler med flere formularer og lignende. Andre er derimod ting, som griber ind i fiktionen og omformer eller tilføjer elementer til det scenarie, man netop er ved at spille, men elementer, som er uden for spilleders kontrol.

Det er en mekanik, som tillader spillerne at introducere elementer, som er uden for både spillernes og for spilleders kontrol, og som fører spillet i nye retninger. En intention bag disse ‘autonome’ elementer er at tage og flytte dele af scenariet uden for både spillernes og for spilleders kontrol, så alle er nødt til at gå på opdagelse og se, hvad der nu vil ske. Spilleder kommer til at opleve noget af den samme spiloplevelse, som spillerne gør det.

Som spilleder finder jeg det selv ret underholdende, når spillerne hiver de mikro-supplementer frem, som påvirker spillet og introducerer nye elementer. Det kan være Den døde eventyrer, og det kan være Penguin Brainfood-supplementet.

En anden mekanik, der ligner denne, er special-klassen Skattejæger, som besidder en række evner, der kan tvinge elementer ind i spillet, som heller ikke spilleder har kontrol over, f.eks. evnen til at finde skjulte døre, hvor scenarieteksten ikke har nogle skjulte døre, eller retten til at få udleveret hints og ledetråde. Det er elementer, som udfordrer den klassiske opdeling af ejerskabet over fiktionen.

Et tredje sted i Hinterlandet kan spillerne samle rygter op om troldehuler, og de kan bruge rygterne til at indskyde en troldehule, som deres karakterer kan udforske. Troldehulen er dog mindre uden for spilleders kontrol end f.eks. Den døde eventyrer.

Appendiks – Troldehuler – uddrag af Den store monsterbog

(NB. appendikset er sakset fra Den store monsterbog, der pt. kun er offentliggjort inde i Hinterlandets facebook-gruppe, hvor der også ligger andre bonusser til Hinterland-spillere og Hinterland-spilledere – målet er at få lavet en række af disse appendikser for forskellige væsener).

Kom gerne med forslag eller sjove designs på yderligere mikro-supplementer, der kan udfordre ejerskabet over fiktionen. Hvad har du af ideer? Hvad kunne du godt tænke dig at få fingrene i på Fastaval af nye mikro-supplementer?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Mekanik, Rollespil, Spildesign og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s