Trolddom – hvordan ord forgifter og sætninger brænder

Det skal handle om at bringe trolddom til live gennem fagter og ord. Når særlige fagter gøres, og når magiens kraftfulde ord udslynges, forstærkes effekten af trolddommen. Der kommer mere kraft i magien og større effekter kan opnås.

To søjlerMin legeplads for eksperimenter er for tiden Hinterlandet – og hvor jeg tidligere ville have brugt Troldmandskampagnen til det, bliver det nu Hinterlandet og Dalen. Tidligere har elementerne omkring trolddom været flettet ind i spillet via Ting, min mester lærte mig og Det skal være endnu vildere/sejere-reglerne. Den første skabte en tradition omkring trolddommen inden i fiktionen, og den anden bragte trolddommen til live med visuelle effekter og elementer, som gjorde fiktionen mere rig. Da jeg i sin tid spillede Nephilim, anvendte vi reglerne fra Liber Ka-supplementet, som betød at trolddom var en besynderlig kraft, der kunne opnås ved ceremonielle symbolske handlinger, og spillerne gjorde en dyd ud af at sammenstykke ritualer, samle symboler og des lige.

Noget af mystikken og det magiske vil jeg gerne have tilbage i trolddommen i D&D og lignende rollespil – derfor også i Hinterlandet og Dalen – og en tilgang har været inddragelsen af det groteske i formularernes beskrivelser, en anden har været i formularernes fleksibilitet (ved i Hinterlandet at smelte flere af D&D-formularerne sammen i en formular) og en tredje blev i sin tid efterladt på tegnebrættet, da jeg begyndte at sammensætte formularerne. Da alskens ekstraregler kan flettes ind i Hinterlandet via mikro-supplementer, som holder systemets kerne intakt, mens der rodes med spillets opbygning, bliver det også tilgangen her. Metoden følger et design-element om at ting skal kunne rollespilles, og denne gang bliver det på denne maner.

At rollespille formularen

Formularer kommer til udtryk på mange forskellige måder i film, tegneserier og bøger. I Harry Potter anvendes pseudo-latin, i Ringenes herre beskrives effekten, mens filmene viser effekten akkompagneret med at stave svinges og troldfolkene udtrykker deres viljekraft. I tegneserier som Linda & Valentin, Elverfolket og Ridder Goodwill bruges det visuelle medie til at skabe helt særegne effekter, da man kan vise trolddomsordene – man kan tegne specielle talebobler eller ord, som ikke kan gengives med skrift eller i tale, og på den måde fremvise kraften i ordene.

På rollespilssiden vil jeg gerne se spillerne udtrykke trolddommen gennem fagter og gennem ord. På den ene side gennem kroppen med fagter, og på den anden side gennem ord.

Hvorfor gøre det?

Hvad får spillerne ud af at gøre det? I D&D og Pathfinder kan man lade spilleren aktivere en feat, der forbedrer formularen, mens Hinterlandet giver særlige bonusser for hver formular. Udføres fagterne, opnås en effekt, og udtales trolddomsordene i den ønskede stil, erhverves en udvidet bonus.

Rent praktisk er tanken at udvikle trolddomsfagter og et billede af trolddomsord for hver formular, og så lade dem være sjældne, så de bliver skatte, som troldfolk jagter. Man skal ikke kun opstøve de enkelte formularer, men også hemmelighederne bag dem, som gør formularerne mere magtfulde.

Trolddomsfagter

For at udtrykke troldfolkets vilje og deres manipulation af virkeligheden er der fagter, der taler deres eget sprog, og udtrykker effekten. Dem skal vi se spilleren udføre og føje til erklæringen om at der bruges en formular. Så når spilleren erklærer, at en ildkugle fremmanes og slynges gennem luften, skal der følge nogle fagter med. Der er ikke tale om helt præcise fagter, som på et magisk tegnsprog, men en række billedlige handlinger, som afspejler hvad der sker i formularen.

  • Mellem hænderne formes en kugle af lys. Med langsomme og omhyggelige bevægelserne former hænderne kuglen, som når en snebold formes med omhu – og mens det gøres, trækkes med fingerspidserne løbende bittesmå nister af lys ind og føjes til sfæren.
  • Hånden rækkes frem mod ofret, musklerne spændes i et intenst greb, så armen dirrer, og fingrene formet som krogede klør griber langsomt om ofret sjæl, indtil det usete sidder fastlåst mellem fingrene, og i langsomt træk flås ånden fri.

Udføres fagterne forstærkes formularens effekt. Eksempler på bonussen fra at bruge fagter:

Formularens magiske angreb må baseres på et andet evnetal (i stedet for behændighed kan f.eks. intelligens eller visdom bruges).

Det giver spilleren en chance for at vælge et evnetal, der har en bedre bonus. Baggrunden er, at mange formularer bruger forskellige evnetal, som tvinger troldfolk til at have gode evnetal i alt. Det er ikke muligt med men ved at øge valgmulighederne, har karaktererne en bedre chance for en god evne.

Fagterne vækker gløder overalt omkring troldfolket. Alle fakler, lanterner, stearinlys, ildsteder, kulbækkener og lignende, der står fremme og klar til brug inden for 10m, antændes spontant (fakler pakket i f.eks. rygsække og lignende antændes ikke) og brænder normalt.

En dramatisk effekt, der sikkert kan udløse den rette fordel, når først situationen er der.

Trolddomsskæret reflekterer for et kort øjeblik alle magiske auraer, som lyset rammer. Enhver magisk ting eller fortryllelse inden for lysets skær kaster for et øjeblik en refleksion af sin magiske aura tilbage til magikeren. Hvis tingene umiddelbart efterfølgende studere har magikeren fordel på sit sanse magi eller kundskabstjek til at indhente yderligere oplysninger.

En helt ekstra, praktisk effekt opstår, så spilleren kan bruge formularen til lidt ekstra.

Trolddomsord

Sammen med de hemmelighedsfulde fagter, er der de kraftfulde trolddomsord, og det bliver nok den sværeste del at realisere. Jeg vil gerne have spillerne til at faktisk at udslynge besynderlige ord og sætninger – ikke abra cadabra – men ord, der emmer af stemning.

Ideen er, at spilleren akkompagnerer karakterens anvendelse af en formular med trolddomsorderne på samme måde, som når spilleren gør fagter. For at give spilleren noget at arbejde med, har jeg følgende eksempler, som forsøger at sætte billeder på, hvordan ordene skal lyde.

  • Ældgamle kryptiske ord, som holder på deres hemmeligheder og snor sig om tungen, afslører langsomt deres trolddomskraft. Hvert ord rummer en hemmelighed.
  • Orderne drypper sygeligt. Deres giftige lyde glider dovent over læberne og hænger glinsende på hagen.
  • Hvasse sætninger skærer sig gennem luften. Ordene er skarpe, luften flænges ved hver lyd, og vindens tårer svinder bort.
  • Hvert ord kommer som et stik. Efter sætningen svirrer det med stik, ørerne svier efter baragen af trolddomsord, der haglet gennem luften.
  • Klæge ord, der hænger på tungen, som slimede tråde trukket af næsen, flyder trolddomsorderne klistret gennem luften. Klumpen af ord ligger filtret sammen.

Er spilleren succesfuld i at få skabt et lydligt billede af trolddomsorderne, forstærkes effekten af formularen. Der kommer en ekstra bonus til den effekt, som fagterne giver. Eksempler:

Illusionisten kan vælge at bruge både karisma og behændighed til formularens magiske angreb.

En forbedret version af den tidligere evne. I stedet for at vælge den bedste af to bonusser, må begge bonusser anvendes.

Netop som lyses antændes og kaster sit skær ud over omgivelserne, afslører lyset noget, som magikeren ikke har bemærket før. Der må straks laves et sanse-tjek med fordel. Hvis tjekket ikke er succesfuldt eller ikke afslører noget, giver lysskæret stadig et hint – spilleder giver spilleren et brugbart hint eller oplysning.

Den ekstra effekt bliver mere kraftfuld og giver endnu mere brugbare resultater, hvis spilleren er kreativ i dens anvendelse.

Mikro-supplementet

For Hinterlandet- og Dalen-spillere er følgende mikro-supplement. Yderligere vil blive skabt, men holdes i begrænset udbredelse i første omgang. Basalt set vil der kunne skabes et supplement for hver formular eller gruppe af formularer. Den følgende dækker de forskellige trolddomsskolers lysformularer, og den rummer derfor flere formularer.

Det andet mikro-supplement åbner for at få skriftrullerne i spil.

Deltag i udviklingen i Hinterlandet og følg diskussionerne i Hinterlandets facebook-gruppe.

10 roleplaying myths busted

8 unbelievable things you never knew about friends roleplaying

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i D&D, Dalen, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Nephilim, OldSkool, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign, Troldmandskampagnen og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Trolddom – hvordan ord forgifter og sætninger brænder

  1. Pingback: Trolddom i rollespil – Scrolls og Skriftruller | Stemmen fra ådalen

  2. Pingback: [Temple of Elemental Evil] Ligædere, ligfortærere, ligspisere – dødens kannibaler | Stemmen fra ådalen

  3. Pingback: [Hinterlandet] Temple of Elemental Evil | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s