[anmeldelse] Knights of Badassdom

Filmen Knights of Badassdom (KoB) er en mærkelig størrelse. Den rummer to typer historie smeltet sammen til et besynderligt hele. Det er en film med en lang og besværlig tilblivelseshistorie, som er blevet klippet sammen på måder mod instruktørens vilje, og det  er en historie om rollespillere, hvor alle rollespillerne omkommer på grusom vis (med få undtagelser), og hvor de, der lever lykkeligt til deres dages ende, dropper alt, hvad der har med rollespil at gøre – for det er stadig noget, som er taberagtigt. Dog er det ikke den værste film om rollespil.

Kæresten dropper ham

Hun synes ikke om hans metal-musik og karrierevalg, og han går i hundene, men hans venner ‘kidnapper’ ham ud til en gang live-rollespil. Her introduceres han for den smålige spilleder, folk, der ikke kan skelne mellem in-game og out-game, og for den lækre pige, som det i filmen er ok at seksualisere, og som er der ikke, fordi hun nyder spillet, men fordi hun er forpligtet af sociale årsager. De vader rundt i skoven og slås med nogle monstre, men inden da i begyndelsen af liverollespillet skal hovedpersonen introduceres i fiktionsuniverset. Det gøres gennem en formular, som skal forestille at hidkalde ham, men formularen viser sig at være ægte, og den hidkalder en dæmon i kvindeskikkelse. Dæmoninden dræber diverse rollespillere, og under det store slag i slutningen af filmen massakreres alle rollespillerne samt de lokale militaristiske paintball-spillere, som ynder at mobbe rollespillerne. Heldigvis fordrives dæmonen med en metalkoncert, da der er magi i musik.

Handlingen er lettere rodet, men afbildningen af rollespillet rammer ret godt de billeder, man kan opleve i for eksempel dokumentaren Monster Camp og i Darkon. Amerikansk live-rollespil foregår i parker omkring en hytte, hvorfra spillet gerne koordineres. Der er komplekse og omfangsrige regler, der er ‘monster’-spillere med bløde skumgummirør, og fiktionsuniverset er meget diverst.

To måder at sabotere rollespil på

Knights of Badassdom er (næsten) alt det, som jeg gerne ville have haft at Role Models var. I Role Models er moralen, at rollespil er yt, og kun ved at forvandle det til sport og til pop-kultur bliver rollespil okay. I Role Models bliver rollespillet først gjort acceptabelt, da spillet forvandles til en turnering mellem forskellige ‘sportshold’, og de sportshold tager f.eks. deres udgangspunkt i kendte bands (KISS i dette tilfælde), og filmen underkender derved rollespillets egen værdi. Forholdet mellem Rolemodels og KoB er lidt i stil med Big Bang Theory og Community. Den ene griner af nørderne, den anden griner med nørderne. Men analogien holder ikke helt, for hvor Role Models underkender rollespil ved at transformere det til sport, forvandler KoB nørderne til slasherfilmenes teenagere, der myrdes for deres transgressive handlinger, som med nørder ikke er førægteskabelig sex, men det at være nørd.

To film støder sammen

KoB er to typer fortælling som støder sammen, og sammenblandingen af de to historier giver et skævt udfald. I den ene fortælling handler det om ‘nørder’, dvs. amerikanske live-rollespillere, og det handler om ‘de seje’, dvs. mobbere, der her kommer i form af paintball-krigere. Man følger liverne, som rummer mange skæve personligheder, men de er alle dedikerede til deres hobby, og de har det sjovt sammen med at skabe en verden og sære oplevelser, som spoleres af de fæle paintball-krigere. Det er rent Revenge of the Nerds opdateret til det 21. århunderede. Så er der den anden fortælling, som handler om en gruppe camperende unge, der kommer til at hidkalde en dæmon, som slagter dem en efter en – og det er så en art Evil Dead/Friday the 13th-fortælling. Det giver nogle spøjse øjeblikke, når filmen veksler mellem rollespillernes morsomme situationer og monstrets groteske myrden folk. En konsekvens er, at i modsætning til de klassiske historie om camperende unge folk, hvor de “bryder” reglerne for overlevelse ved at have sex, drikke alkohol og ved at være usympatiske personer (som det derfor er ‘okay’, at de bliver dræbt), så er persongalleriet langt mere sympatisk i denne film, og det er helt trist at se dem blive dræbt. Det giver rent fortællemæssigt en anderledes oplevelse, da man ingenlunde er sikker på, hvem der overlever og ikke overlever, men omvendt giver det også et urent trav i historien – ser vi den ene eller den anden type fortælling?

Gimmicken i KoB er sjov – at rollespillere kommer til at bruge en rigtig trylleformular og hidkalder en djævel (fordi rollespillerne netop ikke tror på det overnaturlige og derfor ikke tror, at magiske ritualer har nogen effekt) – men den historie, som der allerede bliver bygget op til (nørder vs mobbere) er faktisk rigtig fin i sig selv, og det gør det overnaturlige element overflødigt. Til gengæld giver det en fantastisk corny slutning på filmen, hvilket i sig selv er ret charmerende.

KoB havde været det stærkere en historie, havde den fået lov til at være en opdatering af Revenge of the Nerds, hvor den bliver historien om en flok ‘udstødte’, som samles om deres hobby med stolthed og overvinder de mobbende paintball-spillere, som angriber og ødelægger spillet. I stedet støder de to historier sammen, og vore helte kommer for sent til at redde både live-rollespillere og paintball-spillere fra at blive massakreret af dæmonen og både skurke og uskyldige får et brutalt endeligt.

Tilbage står jeg med den konklusion at The Gamers (I-III), Astropia og Community (begge episoder) er fortsat topscorerne inden for gengivelsen af rollespil, mens The Wild Hunt, Role Models og Knights of Badassdom er de tre stygge film.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Anmeldelse, Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.