Trolddom i rollespil – Scrolls og Skriftruller

I forlængelse af mit indlæg om trolddomsord og fagter -og hvorledes man kan rollespille trolddom rundt om bordet, kommer næste del. Først lidt om “one shot items” og scrolls i Dungeons & Dragons, og så hvordan det kan bringes i spil. Da min forsøgsstation er Hinterlandet, bliver den brugt som ramme, men elementerne kan let overføres til Call of Cthulhu, Dungeons & Dragons, Pathfinder og andre Adventure Game-rollespil.Billede06

Scrolls eller skriftruller har ikke haft en plads i Hinterlandet endnu. Det bliver der ændret på nu. Scrolls, potions og oils er D&D’s brug og smid væk-magiske ting. Jeg kan godt lide stemningen omkring trylledrikke, både i eventyr og i rollespil. Tanken om at nedsvælge den mystiske drik er sjov – og i Asterix giver trylledrikke også et godt eksempel på, hvorledes det er en ressource, man skal holde hus med.

Fra et rollespilsmæssigt synspunkt har tingene den ekstra fordel, at det kan give spillerne en fantastisk ressource (at blive usynlig, at flyve, at gå på vandet), men når trylledrikken er drukket, er ressourcen spenderet. Spillerne kan både sprænge spillets rammer og være afgrænset i deres brug af det.

Fra standardisering til forskellighed

På et tidspunkt blev trylledrikke og skriftruller standardiseret ved, at de basalt set blev reduceret til at være spells på formel og flaske (særligt ved overgangen til 3rd edition D&D). Det gjorde det let at regne på, men det tog også noget af charmen af dem. Derfor har jeg i Hinterlandet sigtet efter, at trylledrikke og olier ikke modsvarede formularer, men gav deres egne særegne effekter. Ligeledes ønskede jeg at scrolls skulle være noget andet. I D&D er scrolls to ting – en opmagasineret formular og en kilde til nye formularer for troldfolk. Det sidstnævnte var en spændende oplevelse, når man fandt nye, der gav magikerne adgang til nye formularer. Det førstnævnte tog let stemningen ud af trolddommen.

Skriftruller i Hinterlandet har ikke haft en rolle endnu, da udvalget af formularer i Hinterlandet er ret lille, og der skal ikke meget til, førend man har en komplet samling af formularer. Imidlertid var der i D&D også en anden type af skriftruller inden standardiseringen med 3rd edition. Skriftruller, der kunne bruges af alle, og som skabte magiske barrierer.

I Hinterlandet vil jeg gerne have skriftruller tilbage som eftertragtede ting til troldfolk, der det giver dem nye magiske ressourcer, og jeg vil gerne have skriftruller, som kilde til magiske effekter.

Førstnævnte effekt håndteres ved, at skriftrullen bliver en magisk skat, som forbedrer en magikers trolddom – dvs. i stedet for en ny formular, bliver det et boost til en ny formular (via reglen om magiske fagter og trolddomsord).

Den andennævnte effekt bliver via opsætningen af skriftruller, der fungerer ligesom trylledrikke, olier og pulvere. De skaber unikke effekter, og de kan (generelt) anvendes af alle.

In-Game-skriftruller-Out-Game

En mærkelig ekstra-regel til skriftrullerne er den måde, som de erhverves på. Skriftrullerne, som forbedrer troldfolks formularer, er også mikro-supplementer, og de kan derfor kun bruges, når mikro-supplementet er til stede. For mikro-supplementer gælder det, at effekten træder i kraft inde i fiktionen, hvis supplementet er ved bordet, men for skriftruller gælder den ekstra regel, at de skal være etableret i fiktionen og være til stede ved bordet (de skal så at sige erhverves både in-game og out-game for at tælle).
En skriftrulle kan erhverves Out-Game ved at nedlaste den fra bloggen eller facebook-gruppen, ved at bytte sig til den hos en anden spiller eller erhverve den på en con (via GM-tjanser og lignende).

En skriftrulle kan erhverves in-game ved at finde den i en dungeon, ved at bytte sig til den hos en anden spiller, eller ved aktivere et mikro-supplement som f.eks. Agenten fra Turicum (pdf).

Skriftruller kommer i to former. Den første, som blev dækket i foregående indlæg om trolddom, er skriftruller, som forbedrer troldfolks formularer (og spilleren skal rollespille ordene og fagterne), og den anden kommer nedenfor, og de skaber enkle, magiske effekter (og spilleren skal rollespille ordene), hvorefter skriftruller ophører med at eksistere.

Eksempler på skriftruller

Her er et eksempel på, hvorledes en skriftrulle kommer til at se ud:

Skriftrullen fra Ishme-Dagan: Værn mod udøde

En pergamentrulle med knudrede ord skrevet med skarpe kanter. En besynderlig lugt river i næsen, da skriftrullen åbnes. Skriftrullen gengiver trolddom udviklet i civilisationer, som ingen i levende live har erindring om, men som vismænd og troldfolk i generationer har formået at holde i live.

Magisk skriftrulle: Væsener, der kan læse, og læse teksten højt kan bruge skriftrullen. For at anvende trolddomsrullen skal trolddomsordene gengives af spilleren. Derefter foretages et trolddomstjek for skriftrullens grad af succes. At anvende den magiske skriftrulle tæller initiativmæssigt som en magisk handling.

Trolddomsordene: Krasse ord, der flår i svælget og svir på tungen, danner ordene i tunge knudrede sætninger, da trolddomsord fra glemte tidsaldre rives fri af skriftrullen, og deres kantede tegn tvinger sig ud af munden på oplæseren.

Trolddomstjek: Oplæseren skal lave et intelligenstjek 8. Ved resultater under 8, påvirkes kun brugeren selv. Ved succes kan brugeren inddrage en allieret i formularens beskyttende sfære, og for hver 4 point over 8, kan en ekstra person inddrages.

Efterfølgende opsluges bogstaverne af røde flammer, der ætser dem bort, og skriftrullen forsvinder på øjeblikke i en sky af gløder.

Effekt: En næsten usynlig sfære vokser frem om brugeren. Dens ydre ring anes af og til, da røde flammer kortvarigt flakser over overfladen.

Brugeren og allierede, som befinder sig inde i sfæren, har fordel på resistenstjeks mod trolddom og magi, som kommer ude fra sfæren. Sfæren bevæger sig med brugeren, og den holder i en halv time.

Bemærkninger

Titlerne på skriftrullerne er hentet fra sumerisk. Til hver skriftrulle følger tre stemningstekster: Skriftrulles beskrivelse, hvordan skriftrullen opløses, og hvordan effekten fra skriftrullen ser ud. Til skriftrullerne følger beskrivelse af de trolddomsord, som spilleren skal udslynge. Dertil følger et tjek for graden af skriftrullens succes – det er ikke et spørgsmål, om skriftrullen fungerer, men hvor godt den fungerer. Og så er der selve skriftrullens magiske effekt.

Her er et eksempel mere:

Skriftrullen fra Ashusikildigir: Værn mod flammer og hede

Lange, slanke bogstaver, som slynger sig ind og ud af hinanden ført i en sirlig hånd, der får ordene til at bevæge sig en dans hen over dokumentet, og læserens blik farer let vild i snoningerne, hvis sætningerne ikke følges med et åbent sind. Ordene er blevet kopieret i generationer fra troldfolk, der har bevaret ordenes kraft siden fordums tid, hvis ophav er nu gået i glemsel.

Trolddomsordene: Med hed kraft slynges ordene heftigt af sted. Luften flimrer omkring den talendes mund, som emmer af varme. Hver sætning flammer op og efterlader et tørt svælg, mens de svider luften, de passerer igennem. Hvert et ord er en lille flamme, som danser i luften, mens de sættes sammen til sætninger.

Trolddomstjek: Oplæseren skal lave et intelligenstjek 8. Ved resultater under 8, påvirkes kun brugeren selv. Ved succes kan brugeren inddrage en allieret i formularens beskyttende sfære, og for hver 4 point over 8, kan en ekstra person inddrages.

Efterfølgende smuldrer skriftrullen i en dynge af tørt ørkensand, som fosser ud af dokumentet, indtil det er helt opløst.

Effekt: Brugeren og allierede, som befinder sig inde i sfæren, har fordel på resistenstjeks mod ild, flammer, hede og varme, som kommer ude fra sfæren. Sfæren reducerer desuden skaden fra hvert udefrakommende ikke-magisk ildangreb med 2 point (min 0). Sfæren bevæger sig med brugeren, og den holder i en halv time.

Materiale til Hinterlandet

Skriftruller med magiske effekter indtræder som magiske ting i stil med trylledrikke, magiske olier og fortryllede pulvere. Skriftruller med tenikker er mikro-supplementer.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Mekanik, Rollespil, Rollespilartikler, Spildesign og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Trolddom i rollespil – Scrolls og Skriftruller

  1. “På et tidspunkt blev trylledrikke og skriftruller standardiseret ved, at de basalt set blev reduceret til at være spells på formel og flaske (særligt ved overgangen til 3rd edition D&D)”.

    Kan du ikke forklare ovenstående lidt nærmere? Jeg har forsøgt at finde frem til den forskellighed du nævner, ved henholdsvis at læse i AD&D 1E og 2E DMG.

    Hvis det forholder sig således, at potions og scrolls tidligere var noget mystisk som var lettere uafhængig af spells (særligt potions, formoder jeg), så finder jeg dette meget interessant. Jeg er fuldstændig enig med dig i, at ved at differentiere potions fra spells gør man førstnævnte langt mere spændende og “oplevelsesrige”. Som du netop nævner, er der en alt for stor genkendelighed mellem de forskellige objekter.

  2. Morten Greis siger:

    Hej Rasmus,

    Det skal jeg gerne gøre. Overgangen ligger ved 3rd edition og gennemføres helt ved 3.5.
    Før da var der steder hvor spells og potions lignede hinanden (potion of invisibility og spell of invisibility), men også potions, der ikke havde matchende spells (treasurefinding, invulnerability osv.) – og dette er f.eks. meget markant i D&D becmi (kig f.eks. i magi-listen på Rules Cyclopedia).
    Tredje udgavens standardisering øgede de magiske tings tendens til bare at være spell på flaske.
    Scrolls har rent praktisk ligget tættere op af spells alle dage med undtagelse af serien af Scrolls of Protection, som kunne anvendes af alle, og igen i Rules Cyclopedia af magiske scrolls, som ikke var spells – f.eks. Scroll of Cathching (som fanger en spell på papiret, holder man den fremme) og Scroll of Equipment, hvor tegner hvad man skal bruge (som nu ganske vist minder mere om en Create Item-spell med flavour).

  3. Jeg har nu læst nærmere om potions end jeg havde gjort indledningsvis, og du har fuldstændig ret i, at der er store forskelle i de forskellige udgaver af D&D. Det er ret interessant hvordan potions er gået fra at have været noget mystisk og til dels uforudsigeligt, til i de nyere versioner at være strømlinet med magi og derved gjort forudsigelige og uinteressante – til dels.

    Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvorledes potions kan spille en helt anderledes og langt mere spændende rolle i eventyr. Det er så fantastisk når man finder “små skjulte skatte” som imponerer en!

    Tak for godt indlæg, og fordi du ansporede mig til ny inspiration🙂

  4. Pingback: Dengang Potions var Interessante og Foranderlige (D&D) | Strange Currencies

  5. Pingback: [Temple of Elemental Evil] Ligædere, ligfortærere, ligspisere – dødens kannibaler | Stemmen fra ådalen

  6. Frederik siger:

    Fed artikel, Morten. Jeg er især vild med dine beskrivelser af hvordan de to potions virker. Det tager mig tilbage til det røde D&D box set med den der herlige introduktionstekst. Det er det, det hele handler om: mystik, engagerende fortælling og en unik verden man kan opleve.

    Tusind tak for at give mig et kært minde tilbage.

  7. Morten Greis siger:

    Mange tak, Frederik.
    Det er en ren fornøjelse🙂

  8. Pingback: [Hinterlandet] Magiske skatte – fortryllede tårer og åndedrag på flaske | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s