[Age of Rebellion] Efter slaget ved Yavin – Er rebellernes sejr nært forestående?

Hvad slags historier kan man fortælle i et kendt univers? Hvad venter der af eventyr i Age of Rebellion? Et indlæg, hvor jeg præsenterer et kampagne-oplæg og håber, at det på et tidspunkt bliver søsat.

Age of Rebellion – Efter Slaget ved Yavin

SWA02-Book-Left_450pxRebellerne har vundet en overraskende sejr over Kejserriget. Dødsstjernen, et eminent våben, som destruerede Aldebaran, og dens mange indbyggere, og som skulle have kuet de civiliserede verdener til at anerkende Kejseren, er blevet destrueret af rebellerne i et vovemodigt angreb. Kejserriget er langt fra så magtfuld og enerådende, som det giver indtryk af.

Eller det er i alle fald det indtryk folk har fået rundt om på talrige verdener, og her har mange flokkedes til rebellernes alliance og meldt sig under fanerne med et håb om, at snart vil Kejseren blive væltet igen og republikken genindført. Lidet aner de, at alliancen endnu er i sin spæde begyndelse, og at dens ressourcer er få. Forude venter en lang og hård kamp for frihed.

På mange af Imperiets verdener finder man lokale oprørsbevægelser. Nogle er ‘gamle’ og er fra tiden før kampen om Dødsstjernen, andre er sprunget frem som følge af Slaget ved Yavin, og i oprørsalliancen finder man det vigtigt at samle disse mange bevægelser og støtte dem i deres kamp, for hver især kan Kejserriget let knægte dem.

  • Spørgsmål til karaktererne: Hvornår kom du til oprørsbevægelsen? Før eller efter Yavin?

En af disse verdener er Ghomras-systemet, hvor der længe har været en lokal oprørsbevægelse, som kæmper mod den lokale kommandant og planetens korrupte guvernør for deres frihed. En alliance med den lokale oprørsbevægelse vil gøre det lettere at svække imperiets indflydelse i sektoren og måske få flere verdener til at rejse sig og kræve uafhængighed.

Heltenes mission er at drage til Ghomras og alliere sig med den lokale oprørsbevægelse. På nuværende tidspunkt har man ingen kontakt til dem, men kender dem alene fra historier om deres opstande og Kejserrigets besvær med at holde dem nede.

Via en lokal smugler, der har sin faste gang i Ghomras-systemet, smugles heltene ind, og de skal her tage kontakt til den lokale oprørsbevægelse. Deres kontakt til oprørsalliancen bliver via smugleren, der er en sympatisør af oprørsbevægelsen, da smugleren foretrækker at have sin kriminelle levebane under republikken frem for det despotiske kejserrige.

Form

Tanken er at køre kampagnen episodisk, og at anvende Ghomras-systemet som hjembase for karaktererne. Ideen er at kampagnen begynder med deres ankomst og deres kontakt til oprørsbevægelsen, men at tingene udvikler sig, så de forbliver i systemet længere tid end forventet, og heraf vokser kampagnen frem.

Oplægget gør, at spillerne ikke forventes at kende til området, førend deres karakterer ankommer, og vi kan derfor være fælles om at kende den overordnede ramme for selve Star Wars-universet, mens det lokale system udforskes gennem spillet.

Blandt udfordringerne er at få opbygget en skurk, som faktisk kan være til stede i episoderne/spilgangene. Star Wars er et veletableret fiktionsunivers, og farverige skurke spiller en betydelig rolle, og i tv og tegneserier er det let at krydsklippe til skurkenes ageren og se, hvor fæle de er, men i rollespil, hvor vi kun følger spillernes karakterer, hvordan gøres det så bedst?

  • Krydsklippe til scener beskrevet af spilleder
  • Krydsklippe til scener, hvor spillerne har biroller, der står over for skurken
  • Lade skurken dukke op i scenerne (og risikere skurken bliver elimineret)
  • Anvende hologrammer (hvilket trods alt er en standard i i SW-universet)
  • Etablere en in-game årsag til, at karaktererne ‘gemmer’ sig lige for snuden af skurken og ikke kan røre denne eller noget tilsvarende.

Hvad er der ellers af metoder til at bringe skurken vedvarende i spil?

Jeg overvejer desuden også at hente inspiration i anime-seriernes ofte meget høje tempo – f.eks. Full Metal Alchemy, Naruto, Bleach, Death Note, Paranoia Agent etc. – hvor man meget hurtigt sætter tingene i hver episode på højkant og gerne lade ting ændre sig drastisk ret hurtigt i modsætning til ofte amerikanske seriers store grad af en statisk ramme (hvor f.eks. Buffy The Vampire Slayer bruger en sæson pr. skurk, kan en tilsvarende anime-serie nå nogle stykker på langt kortere tid).

En sidste tanke er også at trække børne-serier ind over den episodiske struktur og lade en dagens morale dominere hver spilgang og inkludere en obligatorisk opsummering af dagens morale (hvor alle står og griner godhjertet til sidst), men det kommer muligvis ikke helt til at virke.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Age of Rebellion, Kampagnedesign, Rollespil, Star Wars og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s