[Brætspil] Brætspils taksonomi: Stamina

Hvordan skal brætspil grupperes? Skal de fordeles efter strategi og taktik, efter mekanik, tematik eller målgruppe? Eller efter form: kort-, terning- og brætspil?

Det er et populært og et evigt uafsluttet projekt at forsøge at inddele brætspil i forskellige kategorier. Skal de deles op efter mekanik, såsom “Push your luck”, Worker Placement og Area Control, efter tema, såsom Horror, Zombier, Vampyrer, tysk industri, eller efter målgrupper såsom familie-, børne- og nørdspil?

pic101858_mdI dag skal det ikke handler om disse grupper, men i stedet om at uddybe en ofte oversat kategori af spil. I lighed med behændighedsbaserede spil som Dungeon Fighter, Klodsmajor og Rampage, er der også de staminabaserede spil. Det handler om de spil, der vindes gennem vedholdenhed og evnen til at kunne tænke klart efter mange timers spil. Det er spil som Twilight Imperium, Advanced Squad Leader, Advanced Civilization og des lige.

Stamina-spil

For de staminabaserede spil gælder det, at en vej til sejr er at udmatte modstanderne til enten rent ud at give sig (og lade dem komme i seng og sove), eller at udmatte dem i et sådant omfang, at de ikke længere kan tænke klart, håndtere reglernes krinkelkroge eller ikke længere orker at gennemløbe detaljerede forhandlinger. Staminabaserede spil er brætspil af en særegen grad af kompleksitet, fordi de skal vare så og så mange timer, gerne 6-12-18 timer, men stadig være i stand til at levere gameplay, som efter seks timer ikke bare er repetation, fordi spillets slutmål ikke kan nås (Ludo, Matador og Risk er tre eksempler på dårligt konstruerede stamina-spil, da de efter få ture ikke har meget mere at byde på, og det er slutspillet, som bare trækker i langdrag), men derimod er nye trin opbygget af tidligere trin og derved åbner for nye elementer (teknologiudviklingen i Advanced Civilization og Twilight Imperium f.eks.) eller har en stadigt voksende kompleksitet, der kræver stadig mere tænketid.

Gygaxian spiltyper

Det skal til sidst bemærkes, at denne taksonomi kan også kaldes den gygaxianske taksonomi, da den følger D&D-skolens opdelen af den menneskelige formåen i seks grupper:

  • Intelligens: Skak, Terra Mystica, Power Grid
  • Visdom: Can’t Stop, Incan Gold, El Paso, Coup, Love Letter
  • Behændighed: Bandu, Bamboleo, Tier auf Tier, Toc Toc Woodman
  • Udholdenhed: Twilight Imperium, Advanced Civilization, Arkham Horror, ASL
  • Karisma: Diplomacy, Machiavelli, Avalon, The Resistance
  • Styrke: Caverna

Hvilke stamina-spil er dine favoritter? Hvordan kommer de til udtryk som stamina-baserede spil?

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i absindth, Brætspil, D&D, Humor, Rollespil og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s