Meta-rollespil: Røverhistorier om terninger og terningkast

“The Roleplayer’s dice has enough potential energy packed into its plastic to fire a pound of bacon into the Asteroid Belt. Unlike a bimbo box or a Burb beater, the Roleplayer’s dice unloads that power through bouncing, gleaming, polished, polyhedrons. When the Roleplayer throws the dice, shit happens.”

Neil Stevenson: Snow Crash – omskrevet!

Terninger gnubbes på liget af Gary Jackson, opfinderen af HackMaster, for at erhverve hans held. Fra Knights of the Dinner Table #55

Terninger gnubbes på liget af Gary Jackson, opfinderen af HackMaster, for at erhverve hans held. Fra Knights of the Dinner Table #55

Alle kender nogen, der har en overtroisk tilgang til deres terninger. Måske har du det selv? Fra tid til anden samles lister over de bedste historier om folks overtro, og terningeovertro spiller også en central rolle i f.eks. Knights of the Dinner Table. En ting vi ikke hører så meget om, er stil, type og andre tekniske ting (undtagen når snakken falder på GameScience-terninger og Precision Dice, og hvor upræcise alle andre terninger er), og vi hører heller ikke historierne om vilde terningkast med den undtagelse, at folk altid snakker om, hvor heldige de andre er, og hvor uheldige de selv er.

“The Roleplayer belongs to an elite order, a hallow subcategory. He’s got esprit up to here. Right now, he is preparing to carry out his third game session of the night. His dice are black as activated charcoal, filtering the very light out of the air. Each die will bounce from its arachnofiber weave like a wren hitting a patio door, but excess perspiration wafts through it like a breeze through a freshly napalmed forest. Where the surface has uneven extremities, the dice has sintered armorgel: feels like gritty jello, protects like a stack of telephone books.”

Neil Stephenson: Snow Crash – omskrevet!

Imidlertid er det noget, som fortjener at komme med, og her er et oplæg til, hvordan det kan gøres.

At rollespille terningkast

Terningkast er vigtige. De er summen af tilfældighed, sandsynlighed og kaos. De kaster fortællinger i uforudsete retninger, og de er helt og aldeles i vejen for mange con-scenarier, men det skal vi ikke bekymre os om her.

Det skal her handle om stil, grej og røverhistorier. Tre måder at rollespile terningkast på – helt uden at kaste dem eller i alle fald uden at bruge dem på traditionel vis – som bruges til at påvirke udfaldet af hændelser i rollespil.

At rollespille terningkastet: Stil

180epgm3av1gmgifOverhåndskast? Underhåndskast? Hvordan lader du terningerne rulle hen over bordet? Slynges de ud af hånden, ellerlader du dem rulle ned af håndfladen eller hopper de hen over fingrene?

I brætspillet Dungeon Fighter stiller spillet krav til, hvorledes terningerne kastes, men her handler det om, at kaste terningerne med stil, men det er ikke nok at lade terningerne glide på en bestemt måde. Det er historien, der hører med, der er vigtig.

Inden man stiller op til terningkastet skal der fortælles en historie. Hvad er det for en stilart? Hvor er den udviklet henne? Hvem var din læremester? Er det det legendariske terningkast, som kun anvendes i de mest kritiske øjeblikke? Inden du kaster terningen, fortælles om stilen, og du bruger din krop imens. Rejs dig op, ryk i position, varm hænderne op, stræk ud eller på anden vis gør, hvad der skal til for at du er klar til terningkastet. Når historien om stilarten er fortalt, og din krop er i position, kan terningen kastes.

At rollespille terningkast: Grej

Hvilke terninger bruger du? Er det laserskårne terninger af deluxe-plast poleret af det fineste sandpapir udvundet af diamantstøv? Er det din læremesters træterninger, skåret i polynesisk jerntræ, som du har arvet, eller er det terninger, der blev vundet på GaryCon ’74 i scenariet Dødens miner? Er det ZX-34 duraplast terninger med tal farvet med excelsior white polypaint?

Grej er vigtigt, men det ser ikke ud af meget, indtil historien om dem kommer på bordet. Har de en forhistorie, har de tekniske specifikationer, har de en legende om deres tilblivelse?

Inden terningerne tages i brug, er det vigtigt at præsentere dem. Gerne mens de pakkes omhyggeligt ud, poleres, varmes op og gøres klar til anvendelse. Præsentationen af terningerne handler både om fremvisningen af terningen og fortællingen om den. Der skal gøres noget ud af at fremvise terningerne, gøre dem klar og stille op til terningkastet, og imens fortæller du legenden om dem, kommer med de tekniske specifikationer eller på anden vis præsenterer dine terninger.

At rollespille terningkast: Røverhistorier

Er dette de legendariske terninger fra da Monica i Duel med Dødekongen rullede tre 20’ere i træk? Er dette de terninger alle troede gik tabt efter Anne besejrede Heksene i Vinterens Grotter på GaryCon ’99? Er dette terningerne, som Ole Peder har liggende jord hentet fra en galgebakke, og som kun anvendes i PvP kampe?

Nogle terninger har bevist deres værd gennem deres gerninger. Det er ikke så meget deres ophav eller tekniske specifikationer, som er vigtige, som det er de historier, der knytter sig til dem, og fortæller om deres evner, personlighed og anvendelse. Ved at fortælle historien om terningerne, bringes deres kapacitet i spil og ønsket om at genskabe effekten. Når historien er fortalt, ved vi, hvad der skal til at ske, og historien vil forsøges genskabt.

At rollespille terningkast: Timingen

At rollespille terningkast handler om panache, og heri kommer timing. Det er, når det vigtige terningkast står for døren, at man tager rollespillet om terningkastet i brug. Det er opvarmningen til terningkastet, kulmineringen,  det er der, hvor alt står på spil, og det episke resultat skal bruges.

Skal der fortælles en røverhistorie, er det godt at gøre det som en dramatisk pause, inden man skrider til selve handlingen. Fortæl røverhistorien, mens du finder terningen frem og gør den klar. Røverhistorien fortæller os, hvorfor du har fundet denne terning frem, og dens forhistorie er en parallel til nuet, så vi ved, at står skæbnen os bi, gentager historien sig.

Vises terningerne frem, handler det om gøre et godt drama ud af fremvisningen af terningerne. Mens de ligger i håndfladen kommer du med de tekniske specifikationer, mens du omhyggeligt pakker dem ud, fortæller du legenden om dem osv.

Skal der kastes på en bestemt måde, handler det om at drage kroppen i brug. Fleks med fingre, rejs dig op, varm terningen om mellem fingrene, og mens du bevæger dig i position til terningkastet, beretter du om, hvad det er for en stil.

At rollespille terningkast: Virkemiddel

Almindeligvis kastes terningerne når de indledende handlinger er blevet foretaget, og (se nedenfor) resultatet “læses” derefter. Imidlertid kan man også inddrage en “usynlig” arm, der manipulerer terningens bevægelse. I så fald iklæder en anden spiller sig et sort ærme og handske og griber eller fører terningen fra terningkasterens hånd og guider nu terningen gennem luften, hen over bordet og simulerer kastet, indtil den lander med det ønskede tal opad.

Anvendelsen af mekanikken

Alt efter behov kan rollespilningen af terningkastet anvendes et givent antal gange. Enten kan en spiller bruge hver form X gange, eller også kan formerne i alt anvendes Y gange. Når terningkastet er blevet rollespillet, vælger spilleren hvad resultatet af terningkastet skal være.

I indie-rollespil, hvor der er en pulje for konfliktressourcer (som f.eks. i Mortal Coil, Primetime Adventures og Don’t Rest Your Head, Shock: Social Science Fiction), kan spilleder frigøre anvendelsen af “rollespilningen af terningkastet”, når denne opstiller sin konflikt og frigør ressourcer til spillerne.

I rollespil med forskellige belønningstyper (f.eks. Burning Wheel-spillene med sine mange forskellige point-typer, men også Savage Worlds med sine bennies eller Fate) kan “rollespilningen af terningkastet” være en af disse belønningstyper eller en af de eksisterende kan veksles til “rollespilning af terningkast”.

I systemløse rollespil kan en spiller vælge at “rollespille terningkastet”, når en scene er ved at nå sit klimaks, og der er brug for at pege udfaldet af scenens klimaks i en retning. Spilleren stopper kort op, rollespiller terningkastet, og fastsætter derefter resultatet af terningkastet for at signalere hvad vej spilleren vil have scenen til at gå (dette kan f.eks. bruges som alternativ til indre monologer).

I Hinterlandet skal spilleren have det særlige Gilde-rollespillersupplement om terninger for at kunne anvende “rollespilningen af terningkastet”, hvorefter spilleren må vælge resultatet på terningen.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, HelCon, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hvis litteratur var rollespil, Mekanik, Meta-Rollespillet, Rollespil, Rollespilartikler og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Meta-rollespil: Røverhistorier om terninger og terningkast

  1. I tirsdags spillede vi rollespil, og morede os over, at der var regler for at spilpersonerne kunne få +1 Reflex Save ved at drikke en kop kaffe. En time senere blev en d20 ved et uheld tabt i en kop kaffe. Derfor var der naturligvis en regel om, at resten af aftenen ville alle Reflex Saves med netop den terning være med +1 bonus. Og den gik så på omgang efter behov.
    Nu et jeg spændt på om der også næste gang vi spiller, vil ende en terning i kaffen.

  2. Morten Greis siger:

    Fantastisk historie, Thomas, og et fint meta-element at give terningen den bonus.

  3. Der er også historien om mine gamle sorte terninger. Hver gang jeg finder dem frem, sukker Mike og siger ‘ikke de sorte terninger’. Jeg har snart tabt overblikket over de gange, hvor jeg som gm har dræbt en af Mikes spilpersoner med netop de terninger.

  4. Morten Greis siger:

    Fed historie.🙂
    Hvad mærke er de terninger?

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s