Hinterlandet på roll20

2014-02-27 09.15.42Før nettet var til spillede folk rollespil via post – play-by-mail – inspireret af brætspillere, der havde samme praksis, når det ikke var muligt at samle folk på samme sted, og med chats, fora og mails gjorde nettet det lettere at spille på lang afstand. Skype og des lige gjorde det lettere, og roll20 er blandt de seneste skud på stammen. En platform finansieret via kickstarter, og hvis basisfunktioner er gratis at anvende. Det kan en hel masse ting, som jeg ikke vil komme ind på her.

I stedet kommer det til at handle om en spilgruppes erfaringer med at spille Hinterlandet via roll20, og derved være i stand til at samle en gruppe på tværs af landet. Her er et gæsteindlæg af Erik Warming.

Hinterlandet på roll20: Rottefolkets huler

Som et forsøg prøvede vi at spillet Hinterlandet, online ved hjælp af den virtuelle tabletop side roll20.net, hvor Hinterlandet nu har en konto. Spillederen havde forberedt eventyret og skabelonen for fremtidige eventyr, så det ville være nemmere for den næste at spillede et eventyr.

Opsætningen på roll20 er, at man logger ind på siden, og der etableres voice/webcam kontakt (den bygger på google hangout). Alle spillerne ser en side med kort/billeder, som GM synes, de skal se. I dette tilfælde starter de ved et billede, der hedder ”Ved fortet”. De får deres mission hos kommandøren, klarer deres gøremål og tager afsted på rejsen. GM skifter nu til et nyt billede som hedder ”På rejsen” og her klares alle rejse tjecks og tilhørende begivenheder.

Endelig når de frem til selve hulesystemet. For spillerne er siden sort, men for GM er den mørkegrå og inden bag den grå skygge har han lagt kortet over hulesystemet. I takt med at de udforsker hulesystemet afdækker GM kortet, så spillerne ser den del af kortet, som de har besøgt. Dette har både fordele og ulemper, fordelen er klart at beskrivelserne af rum og gangene kan gøres uden at kort tegneren stiller spørgsmålstegn ved hvor nøjagtigt døren er i rummet og lignende uddybende spørgsmål. Plotvigtige elementer af hulens fysiske udformning går heller ikke tabt. Ulempen er at enkelte mikro-supplementer bliver overflødige og muligheden for at fare vild i en dårlig kort langt hule forsvinder.

Spillerne og spillederen kan sætte brikker (tokens) ind på siden. Dette er mest vigtigt for taktiske spil systemer som D&D 4e eller Pathfinder, men der er en fordel i at bruge dem alligevel. Når man laver en karakter kan man programmere macros, som man kan aktivere efter behov. Lykkeridderen kan f.eks. have en macro, der bruges, når han laver sit sværd angreb:

Ridder Hønik slår ud med sit sværd mod den usling foran ham

/roll 1d20+3

Ude i højre side af skærmen ser man så i chat vinduet af lykkeridderen laver sit udfald med sin flavor-tekst og han ruller derefter sit terning slag.

Disse macros kan bindes til en token, så GM vælger sin hulebjørn-token så får han alle de macros som er lavet til hulebjørnen op, og når skelettet bliver valgt får han skelettes angrebs og skades macros op.

Der er også nogle fælles macros til valg af initiativ, og den sætter ens token ind på initiativ trackeren.

At monstre og eventyre hver har deres ”brik” hjælper lidt på kamp abstraktionen. Hvem er i nærkamp med hvem og så fremdeles. Man skal dog også huske på at kort og tokens ikke nødvendigvis er skaleret til hinanden og flytte figure rundt oven på kortet ikke nødvendigvis altid er smart.

Overall at det er online på denne måde har en mængde fordele

  • Det er muligt at spille hjemme fra uanset om man sidder på Amager, Østrebro eller i Herning.
  • Kort tegning og detalje uddybning ikke tager momentum fra spillet.
  • Overskueligt initiativ.
  • Det gør det muligt at pause et større hulesystem da alle udforsknings referencer ligger online, så man ville kunne forsætte en anden dag.
  • Elementer som stemnings musik og billeder kan i nemmere grad anvendes.
  • Macros for de meste brugte handlinger kan programmeres. Dette er meget nemt!
  • Alle terning slag foregår digitalt og det er muligt at gå tilbage i chatloggen og se hvad der blev rullet tidligere.
  • Det er muligt at køre flere separate eventyr på samme konto, da kun hulesystems kortet unikt for den enkelte eventyr gruppe. Og hvis flere vil spillet det samme hulesystem, kan man duplikere siden med hulesystemet på og resette den.
  • Det var let for forældrene at deltage i spillet.

Der er selvfølgelig også et par ulemper

  • At det køre på voice chat gør at der praktisk talt kun er en der kan tale afgangen. Taler flere i munden på hinanden, er der ingen der forstår noget.
  • Der kan være tekniske problemer med at få lyden til at virke, og det kræver at spillerne har højtalere og mikrofon eller et headset.
  • Det er kun muligt at spillet et hold af gange på en konto. Er der to hold, der vil spille en fx søndag aften kan det praktisk set ikke lade sig gøre.
  • Da hele kortet bliver afdækket bliver gange, der krydser over eller under andre gange, også set.

Endelig tanker

Dette var vores første spil gang og der var nogle nye ting vi skal lære, samtale disciplin og brugen af dette nye medie især. Det er at der er muligheder for at spille online gør at jeg nok kan få spillet mere da det nu er nemmere at samle et hold. At vi sikkert kan pause spillet gør også at vi kan lave en mini-kampagne ud af at udforske større hulesystemer.

Men vigtigst af alt, vi kunne spille og have det sjovt selv om vi ikke var fysisk i samme rum.

Tak til Erik for beretningen. Vi arbejder på muligheden af, at de ting, der bliver lavet på roll20 af de officielle Hinterlandet-produkter er frit tilgængelige for andre, der også gerne vil spille over nettet med dem.

Hinterlandet har sin egen facebook-gruppe, hvor vi snakker Hinterlandet, udvikler spillet, finder spillere og skriver scenarier til connerne. Kom og vær med.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hinterlandet, roll20, Rollespil og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Hinterlandet på roll20

  1. Troels Rohde siger:

    Gæste-bloggeren skriver her, at man kun kan spille et hold per konto. Det skal forstås sådan, at nogle stykker har besluttet sig for at dele en konto, og gøre den tilgængelige for indtil flere GMs. Det gør at man ikke skal lave alle Initiativ Makroer igen, og der er fundet et par stemningsbilleder for dig. Desuden kan vi bygge videre på hinandens arbejde. Det er selvfølgelig muligt at oprette sin egen konto og spille løs.

  2. Pingback: Hinterlandet – Tilbage til Alkymistens grav | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s