Hinterlandet – Tilbage til Alkymistens grav

photo (89)Det første scenarie, der blev skrevet til Hinterlandet, var Alkymistens grav, og det er scenarie, som mange har prøvet at spille, og som har kostet mange karakterer livet, for det rummer nogle grumme, grumme fælder.

Nu vender vi tilbage til Alkymistens grav – dels inspireret af Dungeons & Dragons, hvor der er scenarierne Temple of Elemental Evil (1979/1985) og Return to the Temple of Elemental Evil (2001), The Keep on the Borderlands (1979) og Return to the Keep on the Borderlands (1999), White Plume Mountain (1979) og Return to White Plume Mountain (1999) og Tomb of Horrors (1978) og Return to the Tomb of Horrors (1998) – og dels for at puste liv i gamle scenarier på nye måder.

Alkymistens grav er et relativt enkelt hulesystem at udforske, men det indeholder mere eller mindre alle de ting, der er vigtige for scenarierne i Hinterlandet: Flere indgange og flere veje gennem hulesystemet; sære mysterier; fælder (med save or die-lignende elementer); væsner, man kan snakke med; ikke-struktureret placering af monstrene (dvs. ingen boss monster i bunden af hulesystemet); omstrejfende væsner.

Med erfaringerne fra kæmpe-hulesystemerne (Heksens hule, Dragedræberens grav), hvor det har vist sig, at der er stor underholdning at udforske samme områder mere end gang, fordi man kan trække på sine erfaringer, når det samlede område er større end man kan nå det hele, og man derfor både besøger kendte steder og opsøger nye områder. Tilbage til alkymistens grav er ikke en helt ny version af scenariet, men et tillæg til at modificere hulerne, og det er tiltænkt grupper, hvor en eller flere af spillerne allerede har haft udforsket hulerne.

Mange af scenarierne indeholder allerede retningslinjer for genbesøg, men det er tiltænkt den umiddelbare spilgang, hvor spillerne vælger at deres karakterer forlader hulerne, holder en pause og så vender tilbage. Mens eventyrerne er borte, sker der ting i hulerne, og spilleder har nogle retningslinjer at improvisere efter. Tilbage til-modellen, som der nu åbnes for, tager udgangspunkt i, at eventyrerne er borte i længere tid, og der sker større forandringer.

Tilbage til …-scenariet

Et tilbage til …-scenarie er enkel tilpasning, så der er ikke tale om et helt nyt scenarie, men en justering af det elementer i scenariet. Alle transitive elementer bliver forskubbet eller flyttet rundt – hvis en grotte er beboet af en flok omrejsende orker, er de nu rejst videre, og andre har søgt ly i dem. Hvis et monster er blevet slået ihjel af flere forskellige grupper (eller det er oplagt, at det er blevet slået ihjel), ligger måske liget tilbage, og der er måske ådselsædere. Nogle skatte er måske blevet plyndret, og fælder er blevet aktiveret, men nye fælder kan være kommet til.

Tilbage til … antager, at de mange af de flygtige elementer er ændret. Omvendt får de ting, der var med til at karakterisere hulesystemet, lov til at blive, eller de bliver understøttet på nye måder.

En anden måde at lege med rammen på er at ændre på dele af kortet. Grotter kan være styrtet sammen, gange blokeret og åbninger muret til, så kendte ruter ikke længere kan anvendes, men tilsvarende kan vægge været slået ned, og der kan været gravet nye gange eller banket hul i gulvet mellem to etager, som ændrer på balancen mellem rummene, og som udfordrer spillernes fornemmelse for vejen gennem hulerne. Måske er der ligefrem kommet helt nye områder til, da nogen har slået en væg ned til et isoleret og før ukendt sæt huler, som nu også er en del af grottekomplekset.

Tilbage til … puster liv i et eksisterende scenarie og gør det genspilleligt, og det kan følge udviklingen af Hinterlandet. Det udvalg af væsner, skatte og fælder, som gjorde sig gældende, da f.eks. Alkymistens grav blev skrevet, ser væsentligt anderledes ud nu, og det gør det muligt at føje nogle af de nye ting til. Tilbage til Alkymistens grav byder således på både klassiske monstre, nyere monstre og helt nye monstre, men også på nye fælder, nyere skatte og nye skatte – og det er næsten klar til at blive spillet på roll20.

(begge pdf’er ligger også på Hinterlandet-siden sammen med de mere end 20 andre scenarier).

Deltag i snakken og udviklingen af Hinterlandet. Kommenter her på bloggen eller vær med i Hinterlandets facebook-gruppe.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, Dungeondesign, Hinterlandet, Hjemmebrygget D&D basic 5th, OldSkool, Rollespil og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s