Hinterlandet – Rottegobliner

Denne artikel er en baggrundsartikel til Hinterlandet. Det er en optakt til Fastaval 2016, og en del af samtalerne i Hinterlandet-gruppen på facebook (kig forbi og vær med!). Første artikel var om svartedværge, og denne gang gælder det rottegoblinerne.

S-dalen1Rottegobliner

Rottegobliner er små, hæslige væsner. De er spinkle af bygning, knap 80cm høje, og dækket af en kort, strid, sort pels. Deres lange snuder ender i lange, sylespidse og betændte tænder, og deres øjne gløder et dragende rødt fyldt med ondskab. Deres poter eller hænder ender i krogede kløer, som de ofte kigger forundrende på i bålets skær.

De er halvt rotter og halvt gobliner. De lærde fra Kilicien mener, at rottegobliner er rotter udsat for gobliners ondskab, som har forvandlet dem til disse hæslige væsner, mens Turicums troldfolk mener, at rottegobliner er rottefolk, der er blevet udsat for den særlige ondskab, der er i de dybeste grotter under jorden – og nogle mistænker dem for at have fremsat tesen, fordi de i deres dybeste kældre selv har fremavlet rottegobliner på den måde. Andre påstår, og det gælder for de fleste i Kejserriget, at rottegobliner er pestbefængte gobliner udstødt af deres stamme og muterede af sygdom. Rottegobliner er ofte at finde i grotter og huler, hvor dunkle kræfter gennemsyrer stedet – steder befængt med ondskab, dødsrigets nærhed eller forbandede af fortidens grådighed. Om de opstår der, eller flokkes ved disse steder vil ingen erfarne eventyrere sige noget endeligt om.

Rottegobliner er sadistiske væsner, der griner af deres ofre med skingre, hæslige hvin, og de holder af at pine deres omgivelser. De hader sollys, men er dybt fascinerede af ild og flammer, som de ellers afskyr. Rottegobliner bærer ofte store kutter, når de skal udendørs for at undgå solens skær, og eventyrere beretter, at de har holdt dem stangen med fakler og kraftige flammer. Omvendt begejstres de af månens blege skær, og de har en forunderlig evne til at forsvinde i mørke og skygger.

Rottegobliner kan hypnotisere viljesvage væsner med deres store, sorte øjne, som rummer et sært rødt skær, og de kan på mystisk vis forsvinde ind i skygger og blive helt væk. Ifølge traditionen kan de forbande guld og skatte, så de bliver hjemsøgt af pestrotter.

Rottegobliner har en forkærlighed for at spise andre intelligensvæsner, som de mørner ved at drive til vanvid først, hvorefter de kapper hovederne af ofrene for at smovse i deres øjne og hjernemasse.

En af de besynderlige ting ved rottegobliner er deres bersærkergang. Under stressede situationer sker der det sære, at nogle rottegobliner undergår en bizar forvandling, og på få øjeblikke vokser voldsomt fra deres ringe størrelse og op til noget, der er langt større og bredere end et menneske. Udstyret med enorme klør og et vanvittigt blik i deres øjne, opsluges de af blodtørst og går amok knap nok skelnende venner fra fjender. Forvandlingen er permanent, og de monstrøse rottegobliner lever sjældent i lang tid, da de er grebet af blodtørst, og de stormer af sted i en konstant bersærkergang. Kun faldne fjender kan distrahere dem for en stund, når de stopper op for at vandalisere liget, og kun tilstedeværelsen af andre væsner holder dem fra at angribe andre rottegobliner.

Forvandlingen til amokløbende rottegoblin er en proces, som er frygtet af rottegoblinerne, da ingen af dem lyster at undergå forvandlingen og blive et blodtørstigt bæst, men de kan dog se den taktiske fordel i at deres rivaler forvandles, når fjender trænger sig på.

Rottegobliner

  • Forsvar 12; Tærskel 6; Sår 2; Resistens 12; Morale 14 (ild 9); Angreb: Våben+2 eller bid+3; Skade 1t6 eller 1t4+1

Hypnotisk blik: Hvis en rottegoblin forhandler med en person, kan rottegoblinen forsøge at bruge sit hypnotiske blik. Ofret skal klare et Resistens (viljestyrke) 10. Hvis ofret fejler, falder denne i en trance, som holder i 10 minutter, og ofret er i en drømmelignende tilstand uden at mærke at tiden går. Hvis ofret ruskes voldsomt eller tager skade, ophører trancen.

Forsvinde i skygger: Hvis man ikke holder øje med en rottegoblin et sted med skygger, kan de forsvinde ind i skyggerne og ud af syne. Når en rottegoblin er forsvundet ind i en skygge, er der ulempe på sansetjeks for at få øje på dem.

Svaghed – frygter sol og ild: Forsøg på at holde rottegobliner stangen og true dem til at holde sig tilbage gøres med fordel, hvis man kan true dem med levende ild eller direkte sollys.

Forbande guld: Rottegobliners had til solen, udtrykkes også i deres evne til at forbande guld, som er solens metal. En rottegoblin kan med sit friske blod nedkalde en forbandelse over guld, som dens blod falder på. Forbandet guld er fortryllet i en måned, og i den periode er der 30% risiko for, at guldet er forsvundet, når man skal anvende det til noget.

Blodtørstforvandlingen: Når rottegobliner er stressede, pressede eller i stærkt livstruende situationer, er der 30% risiko for at 1t4 af dem rammes af blodtørstforvandlingen. De ramte rottegobliner forvandles til enorme, blodtørstige monstre: Tærskel 12; Sår 3; Angreb: Klør+6; Skade 1t8+4.

Hver gang en blodtørstig rottegoblin fælder en fjende, er der 50% chance for at den distraheres af at lemlæste den faldne fjende, at den ikke angriber eller forfølger andre fjender i 1t6 runder, medmindre den er under angreb.

Rottegoblin skatte

Trækurv med sten

Rottegoblin-drik

Rottegobliner skaber denne trylledrik af deres ofres vanvid og fortynder den med deres tårer og måneskær. Trylledrikken stinker syrligt og er svagt gullig. Den kommer ofte i små læderflasker.

Når man nedsvælger rottegoblin-drikken, vokser man omtrent 10cm, bliver mere pelset og håret, øjnene vokser og bliver næsten sorte, og man får midlertidigt 10 ekstra livspoint (eller 2 sår). De ekstra livspoint mistes først, når man såres, og de kan ikke heles. Når der er gået 10 minutter, eller hvis man er i direkte sollys, ophører trylledrikkens effekt, og eventuelt tilbageværende ekstra livspoint (eller sår) forsvinder igen.

Rottegoblin-øjne

En dyb-sort krystal med et varmt, rødt farvespil. Krystallen er nævestor, oval og helt glat, som var det øje taget fra en af de fæle rottegobliner. Krystallen emmer af trolddomskraft, og monteres den et i smykke – en halskæde, en krone – som bæres synligt, skænker krystallen magiske kræfter til bæreren.

Rottegoblin-øjne skænker evnen Rotternes herre og Månesølvets styrke til bæreren, men denne risikerer også at blive ramt af forbandelsen Guld brænder.

Rotternes herre

Bæreren kan tale med rotter, og bæreren kan udstede ordrer til rotter, som de lystrer. Rotterne kan ikke tvinges til at gøre noget mod deres natur, og man kan højest kommandere rundt med 1t6 rotter af gangen.

Bæreren kan kommandere rotte-væsner (f.eks. rottegobliner og rottefolk) til at adlyde sig. Bæreren har fordel på parlay-tjeks, der involverer ordrer og kommandoer. Hvis tjekket er succesfuldt, adlyder rotte-væsnerne modvilligt ordren.

Månesølvets styrke

For hvert synligt sølvsmykke man bærer, der mindst er 2 guldstykker værd, kan man trække på månens kræfter, da månens blege skær indlejres i sølv (ligesom solens hede flammer indlejres i guld).

  • Bærer man sølvsmykker synligt for mindst 10 guld i værdi, kan man se i mørke, som var det oplyst af fuldmånen.
  • Bærer man sølvsmykker synligt for mindst 20 guld i værdi, kan man gøre skygger dybere og mørkere omkring sig. Man får fordel på skjuletjeks, når man skjuler sig i skygger.
  • Bærer man sølvsmykker synligt for mindst 30 guld i værdi i mindst 6 timer forinden, kan man påkalde månens forvandlende kraft en gang i døgnet. For 10 minutter bliver man større, mere pelset og håret, negle bliver til klør, og tænder til hugtænder – og man bliver stærkere. Styrke stiger med +4 (for væsner uden styrke-værdi, får de +2 angreb og skade til nærkamp og +4 bonus på styrketjeks).

Forbandelse – Guld brænder

Hver gang rottegoblin-øjets kræfter anvendes, skal brugeren klare et Resistenstjek (vilje) 8 eller blive ramt af øjets forbandelse. Forbandelsen varer et døgn.

Når man er forbandet, bliver man sårbar over for de af solens kræfter, der er indlejret i guld (ligesom månens kræfter er indlejret i sølv).

Berøring af guld brænder smertefuldt, og større mængder af guld er dødbringende. For hver 10 guldmønter eller guldgenstand svarende til 10 mønter, tager man 1 point skade, og man tager et ekstra point skade for hver efterfølgende minut (væsner med sår mister 1 sår hver 5. minut).

Underlagt forbandelsen har man en instinktiv modvilje mod guld, og hvis der er guldgenstande eller guldmønter i nærheden, er der dagligt 10% risiko for at noget af det bliver forlagt eller glemt.

Rottegoblin-søm

Rottegoblinernes fortryllede søm formet af afhuggede rottefingre, der ender i sylespidse klør. Fingrene er støbt ind i sort smedejern og hamret til, så kun kloen stikker frem af sømmet.

Rottegoblin-søm er ondskabsfulde magiske ting, der kan sømme levende væsner fast til ting, uden at de sårer det levende væsen, men det er stadig smertefuldt. Et rottegoblin-søm kan kun anvendes en gang, og når det anvendes til at sømme et levende væsen fast, tager væsnet ingen skade, men mærker smerten fuldt ud.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Hinterlandet, Hjemmelavede spil, Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hinterlandet – Rottegobliner

  1. Pingback: Hinterlandet – Ligsamlerne | Stemmen fra ådalen

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s