[12. dec] Alternity: Star*Drive – Science fiction rollespil fra TSR

Fra de første dage af Dungeons & Dragons blev til var science fiction-genren til stede, selvom fantasy var den dominerende form. I de tidligste D&D iterationer dukkede science fiction-elementer op, og blandt de første rollespil som fulgte udgivelsen af Dungeons & Dragons var også science fiction rollespil: Metamorphosis Alpha (1976), Traveller (1977), Gamma World (1978) og Star Frontiers (1982) – som TSR selv udviklede og udgav. Vi skal imidlertid frem til 1998, hvor TSR var blevet overtaget af Wizards, og hvor man erstattede Amazing Engine universalsystemet med Alternity universalsystemet, som levede frem til 2000, hvor Wizards gik over til d20-systemet, og ligesom dele af Star Frontiers blev genanvendt i Alternity blev dele af Star Frontiers og Alternity genanvendt i d20 Future. Amazing Engine vender jeg tilbage til senere.

Grundbøgerne til Alternity lagt i forlængelse af hinanden. Regler og verden introduceres her, men Star*Drive universet blev for alvor udforsket i de efterfølgende bøger/box sets.
Grundbøgerne til Alternity lagt i forlængelse af hinanden. Regler og verden introduceres her, men Star*Drive universet blev for alvor udforsket i de efterfølgende bøger/box sets.

Alternity fik fire settings til sit system: Star*Drive (space opera), Dark*Matter (X-files-agtig horror), Gamma World (post-apokalyptisk sci-fi med mutanter) og StarCraft Adventures (baseret på computerspillet af samme navn).

Alternity fik flotte, farvelagt og indbundne regelbøger. De var flottere end AD&D 2nd Editions Player’s Handbook, Dungeon Masters Guide og Monster Manual, som havde fået en ny pæn udgave i 1994. Til gengæld var de ikke rige på illustrationer.

Masser af farver i opsætningen og masser af kasser med farver, men meget få billeder i bogen.
Masser af farver i opsætningen og masser af kasser med farver, men meget få billeder i bogen.

Alternity i sig selv lagde om til science fiction-rollespil, hvor man selv valgte stil, genre og form, men det lagde hurtigt op til, at man spillede i Star*Drive universet, som var mere eller mindre et standard space opera univers, hvor der er talrige beboelige planeter, intelligente racer, psionics, cyberware, interstellare sammenslutninger, hurtige-end-lyset rumrejser (som gjorde at alle rejser mellem stjernerne varede fem dage) og så videre. Vi kender det fra andre lignende rollespil, som Traveller, Ashen Stars, Fading Suns [se 8. dec], The Galactos Barrier, Shatterzone, Star Frontiers, The Last Parsec (se Thomas’ Savage Christmas julekalender), Star Wars Roleplaying Game, Far Scape Roleplaying Game, Babylon 5 Roleplaying Game, Firefly Roleplaying Game og så videre.

Systemet i Alternity bygger på, at man ruller 1d20 + en ‘situationsterning’, der kan gå fra -1d20 til +3d20, og man skal rulle under sin evne eller under evne + færdighed. Udgangspunktet er, at man ruller 1d20, og har man en -1 step bonus, ruller man -1d4, har man -2 step bonus, ruller man -1d6 osv. Terningen falder eller vokser alt efter ens bonusser og minusser, og man vil gerne rulle lavt, så 1d20-1d6 er en fordel. Det minder lidt om Earthdawns terningpuljer, som vokser og falder i takt med bonusser og straf til terningkastet. Grundlæggende er Alternity-systemet nærmest bare et system for at have et, som Wizards kunne bruge til andet end Advanced Dungeons & Dragons fantasy-rollespil og der er ikke noget videre spilmekanisk interessant ved det. Hvad der er interessant ved Alternity er vejledningen til spilleder i opbygningen i scenarier i anslag, scener, encounter-typer osv. En model som kan være brugbar til at fortælle en bestemt type historie, men som også var årsag til en masse dårligt rollespil og uspillelige scenarier, hvor spillerne og deres karakterer blev sat på sidelinjen af “fortællingen” og af “plottet”.

Et metaplot rører på sig. Meta-plots var nærmest obligatoriske i 90’ernes rollespil, hvor et superplot former og udvikler spillets fiktionsunivers, og det har ofte en hånd med i de udgivne scenarier og kampagner, men sjældent kan spillerne gøre andet end at stå på sidelinjen og kigge på. Star*Drive havde også et. I intro-scenariet, som man fik gratis til spillet, så man kunne blive introduceret til Alternitys Star*Drive univers begynder invasionen af galaksen af en fjendtlig race fra

Karakterarket er altid værd at kigge på. I lighed med Earthdawn og TORG finder vi en terningskala på karakterarket.
Karakterarket er altid værd at kigge på.
I lighed med Earthdawn og TORG finder vi en terningskala på karakterarket.

hinsides galaksen. De er intelligente, edderkoppeagtige væsner, som kaldes Klicks, og som er begyndt at invadere og slavebinde alle folk. Fans af Babylon 5 (The Shadows) (1993-1998), af Deep Space 9 (The Dominion) (1993-1996), Warhammer 40.000 (Genestealers/Tyranids – Space Hulk (1989), Advanced Space Crusade (1990)) og filmen Starship Troopers (1997)(som også har fået et rollespil) var det ikke svært at se, hvor man hentede inspirationen fra. Alien (1979), Aliens (1986) og Alien3 (1992) havde begyndt den insektile invasion, og flere andre greb ideen og førte den videre.

 

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

7 kommentarer til “[12. dec] Alternity: Star*Drive – Science fiction rollespil fra TSR

  1. Jeg var (og er stadigvæk lidt) ret forelsket i det her system. Det lagde en helt anden tone end meget andet rollespil. Dets tech levels lugtede af at du kunne lave dine egne settings, og dets level-system var ret simpelt, og gjorde dig bedre, men ikke mindre sårbar. En høj-level karakter var en ekspert, men stadig dødelig.

    Og så elskede jeg (to af) de settings der kom. Star*Drive og Dark*Matter gjorde to helt forskellige ting virkelig godt. SD var et stort og komplekst Space Opera univers, hvor menneskeheden var splittet op i nationer, der havde vidt forskellige ideologier. DM var derimod en måde at spille X-Files inspireret rollespil, hvor du aldrig helt vidste, om ugens monster var godt eller ondt. Jeg syntes det gjorde nogle mere interessante ting end for eksempel Call, hvor du altid vidste at monstret var ondt og ville slå dig ihjel.

    Like

  2. Spændende. Jeg har kun fået spillet introen til Star*Drive og læst på settingen. Kan godt lide den, men har aldrig været helt forelsket i systemet og er derfor ikke kommet i gang med det. Dark*Matter kender jeg kun på anden hånd, så udover X-Files elementet er mit kendskab sparsomt.

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.