Hinterlandet ekspert – Heksemagi

heksemagiTroldfolk mestrer magtfulde trolddomskræfter organiseret i forskellige skoler, og helligfolk kan kanalisere De udødeliges kræfter til mirakuløse gerninger. Nogle gange oplever man en eventyrer eller en skattejæger gøre små, sære fagter og pludselig er der magi i luften. Spørger man dem, hvor de har lært deres magiske tricks, ryster de afvisende på hovedet, og spørger man troldfolk til disse magiske effekter, fnyser de hånligt og kalder det ‘heksemagi’. Se også Hemmelighedsfuld hvisken for nye formularer.

Heksemagi er et sæt ekstra formularer til Hinterlandet under Hinterlander Ekspert-reglerne, som er små magiske effekter, som troldfolk kan anvende, og som flere andre klasser også kan gøre brug af. Helligfolk og dværge kan ikke anvende heksemagi. Førstnævnte, fordi det strider mod De udødeliges ønsker, og sidstnævnte fordi magi ikke virker godt hos dem.

Heksemagi er ustabil magi, og hvis man spiller med reglerne for ustabil magi, gælder det også heksemagis formularer. Ustabil magi er også Hinterlandet Ekspert-regler.

Heksemagi formularer

Formularerne er at betragte som styrke 0-formularer i forhold til regulære formularer. Deres effekter er smalle og spontane, men de kan til gengæld kastes hurtigt.

Dysse

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: 5 meter (synlig)

Dysse rammer folk med et øjebliks sløvhed og får dem til at gabe, strække sig og lignende, og frister dem til at falde i søvn eller lukke øjnene for bare et øjeblik.

Effekt: Magibrugeren skal kunne se sit offer og være inden for fem meter. Når formularen anvendes, er ofrets opmærksomhed kortvarigt distraheret fra magibrugeren. Uden for kamp og i ikke-stressede situationer giver det magibrugeren fordel til en lusket handling over for formularens offer foretaget, mens ofret er dysset. Formularen har ingen effekt på ikke-sovende væsner.

Latterudbrud

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: 5 meter (synlig)

Formularen frembringer et pludseligt, højlydt og overraskende eller pinligt latterudbrud hos ofret. Latterudbruddet samler sig nogle gange opmærksomhed fra andre i området.

Effekt: Magibrugeren skal kunne se sit offer og være inden for fem meter. Formularen udløser et kortvarigt latterudbrud, der momentant forvirrer ofret. Uden for kamp og i ikke-stressede situationer giver det magikeren en +2 bonus til en handling, som kræver distraktion (som f.eks. at snige forbi en vagt eller uset nuppe et æble fra en kurv).

Lysvæge

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: personlig

Magibrugeren kan frembringe et lille levende lys, som springer frem i magibrugerens håndflade, og som brænder så længe hånden er strakt ud og holdes vandret. Den lille flamme er på størrelse med en tændstik og lyser op på samme måde.

Effekt: En lille flamme er brænder på magisk vis i håndfladen på magikeren. Den er omtrent lige så sårbar som en tændstik, og den kan bruges til at antænde ting. Lukker man hånden, eller holdes den ikke vandret, går flammen ud igen.

Skyggedans

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: 5 meter (synlig)

For et øjeblik leger formularen med en skygge, der kortvarigt får sit eget liv og bevæger sig distraherende rundt på vægge og gulve.

Effekt: Et levende væsens skygge begynder at bevæge sig uafhængigt af dets ejer. Effekten varer fra få øjeblikke op til et halvt minuts tid, og nogle gange opdager skyggens ejer sin skygges genstridige opførsel, andre gange sker det ikke. I virkeligheden har skyggen ikke fået liv, men formularen skaber en illusion, som har sit eget liv. Væsner, der ser skyggen, kan blive distraheret, og hvis de er distraherede, har magikeren en +2 bonus til en lusket handling.

Venskab

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: 3 meter (synlig)

En følelse af kammeratlig genkendelse og behageligt venskab falder over personen, som umiddelbart synes at genkende magbrugeren og indstiller sig venskabeligt over for denne.

Effekt: Fortryllelsen gør folk venskabelige. Magibrugeren skal have øjenkontakt med sit offer, som skal være inden for tre meter. Ofret føler en spontan fornemmelse af venskab over magibrugeren, og magibrugeren har +2 bonus på en diplomatisk handling, hvis foretaget umiddelbart efter formularen anvendes. Ikke-levende væsner er ikke påvirket af formularen.

Skæbneskjold

Heksemagi, spontan formular, rækkevidde: personlig

Et usynligt kraftskjold formet af tilfældighed og skæbne blafrer defensivt frem omkring magikeren og afværger et angreb eller ændrer dets kurs.

Effekt: Magikeren fremmaner et skjold af energi fra skæbne og tilfældighed, der skubber første fysiske angreb til side, der følger denne eller næste runde. Skjoldet giver +2 forsvarsbonus, men hvis angrebet fejler med 1 eller 2 point, skubbes angrebet mod magikerens nærmeste allierede inden for våbnets rækkevidde, som rammes med samme angreb, men med en +2 bonus til angrebet.

F.eks. en ork affyrer en pil mod en heks med forsvar 14. Heksen har aktiveret formularen, og hun har derfor Forsvar 16 mod orkens pil. Orken ruller 14 på sit angreb, hvorved angrebet fejler med 2 point, og pilen skubbes i retning af heksens allierede, der nu rammes af et angreb på 16 (orkens 14 +2 fra formularen). Hvis 16 er nok, såres heksens allierede.

At anvende heksemagi formularer

20150128_205235Har man lært en heksemagi-formular kan man aktivere den igen og igen. Anvendelsen af formularen har en pris (se nedenfor). Anvendelsen har formularen tæller initiativ-mæssigt som en magisk handling (+7 initiativ).

Prisen for at anvende heksemagi

Hvis ikke-troldfolk anvender heksemagi, koster det 1t4 livspoint at anvende formularen. Livspointene mistes, når formularen aktiveres. Livspoint mistet på denne måde, kan ikke heles via førstehjælp.

Hvis troldfolk anvender heksemagi kan de enten vælge, at det tæller som aktiveringen af en af deres fire trolddomsevner, eller de kan ofre 1t4 livspoint. Livspoint ofret på denne måde, kan ikke heles via førstehjælp.

  • F.eks. en eventyrer ønsker at bruge formularen Lysvåge, og det koster derfor 1t4 livspoint, som kun heles over tid eller med trolddom.
  • F.eks. en dragemagiker ønsker at bruge formularen Latterudbrud, og dragemagikeren vælger i stedet for at ofre 1t4 livspoint at spendere en … – og dragemagikeren har nu to anvendelser af sin Drageskælsevne tilbage den dag førend det bliver risikabelt.

Spontan magi og initiativ

Heksemagi er spontane formularer. De tager et øjeblik at manifestere, og de kan gøres i forlængelse af, at man taler med andre væsner. I kamp og stressende situationer rulles initiativ på normal vis, og heksemagi tæller som en magisk handling (1t10+7), men man kan foretage en parlay-handling i forlængelse af, at man bruger formularen (dvs. hvor man normalt enten foretager en parlay-handling eller en magisk handling, kan man udføre en parlay-handling sammen med sin formular, og det sker ved den magiske handlings initiativ).

At lære heksemagi formularer

En karakter kan lære en formular at kende fra tryllebøger eller fra en læremester – og derefter betale prisen. Det tager en dag under en læremester at mestre en heksemagi formular, og med en tryllebog tager det en dag at forsøge at lære en heksemagi formular. Forsøget kræver et kundskabstjek 10. Hvis det fejler, kan man forsøge dagen efter, medmindre man rullede en naturlig 1’er. I så fald kan man ikke forsøge igen med den tryllebog og er nødt til at finde en anden tryllebog eller læremester.

Det koster en dag med studier for karakteren og dennes læremester at lære formularen. Tiden kan ikke bruges på andre aktiviteter.

Prisen for at lære en heksemagi formular er 100 eventyrpoint. Man kan ikke spendere eventyrpoint, hvis det betyder, at man vil falde et niveau.

Heksemagi som ustabil magi

Hvis man anvender reglerne for ustabil magi hører heksemagi til kategorien af ustabile formularer. Når en ustabil formular anvendes, skal man betale en pris i form af livspoint eller magiske teknikker (hver troldfolk mestrer fire teknikker, der hver kan bruges tre gange dagligt med sikkerhed og flere gange med risiko for helbredet – og magikere kan vælge at aktivere visse formularer ved at spendere deres daglige teknikker).

Hvis prisen for ustabil magi ikke betales, anvendes tabellen for ustabil magi for at se konsekvenserne.

Advertisements

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Hinterlandet, Hinterlandet ekspert, Hjemmebrygget D&D basic 5th, Hjemmelavede spil, Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s