Earthdawn – Mists of Betrayal – Spindlere i skoven

mists-of-betrayal-revisedVi fortsætter vores færd ud i Barsaive, hvor vi skal møde dæmoniske edderkopper-monstre, som plager det lokale samfund. Forvekslet med nogle andre helte, har vore protagonister påtaget sig opgaven med at fordrive monstrene, som på det seneste har overfaldet rejsende og endog den lokale by.

Vi spiller Earthdawn 4th edition, og det er scenariet Mists of Betrayal (1993, Revised 2013).

Sidst fulgte vi vore helte på deres første færd ud i verden, og denne gang møder de en ny rejsefælle (for vi har en ny spiller i gruppen), og de får konfronteret Jethro Tull[1].

På kroen møder vore helte en snakkesagelig elver ethermancer, der gør det i åndemagi, samtaler med de døde og kendskab til Horrors og deres constructs. Det sidste er relevant, da vi ud fra landsbybeboernes beretninger har lært, at fjenden er edderkoppe-lignende horror constructs, der kan spinde tråde af både is og stål.

Vi lader den nye rejsefælle slutte sig til os, og færden går ud til den nærliggende skov. Her bruger vores trolde-magiker sine nyerhvervede evner (vi er trods alt steget fra Circle 1 til Circle 3 siden sidste scenarie) til at gøre det muligt for min elver bueskytte at finde vej gennem skoven til den fortryllede del af skoven, hvor monstrene har hjemme. Stifindingsformularen koblet med bueskyttens solide perception leverer de ønskede resultater (vi har ikke nogen i gruppen med tracking-færdigheder).

Snart er selskabet ved et mystisk punkt i skoven, hvor to sammenvoksede træer skaber en portal. På den anden side er en tilvokset slugt, der er helt grotteagtig, hvor bladhænget filtrerer sollyset og skaber et dunkelt skær (med lutter elvere og trolde i selskabet, er der ingen, som har besvær med den dæmpede belysning).

Knap nok er vi listet ind på området, end vi bliver overfaldet af to gigantiske edderkopper. Vi finder terninger frem, og det kommer til kamp.

I første runde beslutter jeg mig for, at jeg gerne vil vinde initiativet, og spenderer karma-point på at få ekstra terninger til kastet (det er en class feature).

Med et vundet initiativ aktiverer jeg først min Mystic Aim evne (koster 1 strain), men den er ikke succesfuld, og der er derfor ingen trolddomsbonus til pileskudet. Dernæst kommer så det regulære angreb, hvor jeg igen spenderer karma for at bedre angrebet, og med ekstra terninger og exploding dice effekt, opnås en et overmåde solidt angreb (som giver +4 dice steps til skadesrullet, så jeg ender med at rulle 1d12+2d6), så jeg opgraderer skadesterningerne og ruller en solid mængde skade på monstret (som ganske vist overlever).

Ethermanceren får monstret til at vride sig yderligere i smerte via sin trolddom, og de to trolde giver sig i lag med den anden edderkop.

Den første edderkop spytter gift efter min elver, som rammes, får et sår (og det giver straks flashbacks til sidste scenarie, hvor min karakter også konstant havde et eller flere sår, som giver en allround straf på alle aktiviteter), men karakteren fejler også et tjek mod giftens lammende effekt, så jeg slipper for spille med den negative effekt af såret, da min karakter er lammet resten af kampen.

Imens væver de andre magi eller smadrer løs med deres våben på edderkopperne (og vi konstaterer, at troldekrigeren grundet sin enorme styrke deler mere skade ud med sin bue end min bueskytte-karakter – til gengæld er bueskytte-karakteren dårlig i nærkamp og kan ikke magi; jeg er ikke helt sikker på, om der er nogen grund til at spille en kriger-type, hvis der enten er T’Skrang Swordmasters eller Troll Warriors i ens party).

I løbet af kampen konstaterer vi, at det ikke er dæmoniske monster-edderkopper, vi står over for, men helt almindelige kæmpe-edderkopper af den slags, som er på størrelse med et menneske. Overfor vore helt står de ikke en chance og truslen fra edderkopperne elminieres. Efter kampen tilses min karakters skader, mens den anden halvdel af gruppen udforsker edderkoppernes rede og finder en mystisk, fortryllet amulet blandt et af ligene. Derefter går turen hjem igen til landsbyen, mens vi spekulerer over, hvilken rolle amuletten kommer til at spille, og aftenens spil kommer imens til en ende.

Afsluttende bemærkninger

Dagens episode var et kort forløb, men vi er også kun lige begyndt på vores eventyr, og større mysterier er i vente forude.

Vi får nu set vores karakterer i aktion på et højere niveau end tidligere. Resultaterne, der rulles, er generelt højere end før, men min elver er to circles senere lavet af samme skrøbelige materiale som sidst. Med vores healers forbedrede evner står jeg dog en bedre chance for at slippe af med wounds hurtigt, og med flere dage mellem de forskellige hændelser, burde der ikke være de store problemer.

En sjov detalje ved scenariet er, at vi spiller den reviderede version af scenariet, hvor landsbybeboerne fejlagtigt har antaget, at kæmpe-edderkopperne er horror constructs, mens i den oprindelige version var man oppe imod horror constructs, som for nystartede eventyrere lidt ville kunne resultere i TPK, og de ville nok også have voldt vores karakterer problemer.

Noter

1. Nej, selvfølgelig hedder de ikke Jethro Tull, men udtalen af Jeututhra-etogandet var ret tæt på.

Advertisements

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, Earthdawn, Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Earthdawn – Mists of Betrayal – Spindlere i skoven

  1. gamemastersdk siger:

    Jeg har set din blog før, men er kun lige begyndt at læse den. Det er nogle interessante indlæg du skriver. Jeg har begrænset kendskab til Earthdawn, så det er interessant at læse lidt om hvordan jeres spil foregår.

    Like

  2. Morten Greis siger:

    Tak, og velkommen til. God læselyst.
    Jeg kommer vidt omkring, når det gælder rollespil, så forhåbentlig finder en masse interessant at læse her på sitet.

    Liked by 1 person

  3. Pingback: Earthdawn – Mists of Betrayal – Blutwald eller Schwarzwald? | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s