Tomb of Annihilation – Hvor i Mystara?

Tomb of Annihilation er et fascinerende hex crawl kampagnemodul, som udspiller sig i Chults jungler i Forgotten Realms, men da jeg er større fan af Mystara-settingen (eller Known World som den først hed), er det min plan at overføre Tomb of Annihilation til Mystara.

Mine tidligere kampagner var Norworld Odysseen, Den store troldmandsskole, Himmelørnen, Night’s Dark Terror, In Search of Adventure og Dalen. Nu er det tid at tage en færd mere til Mystara, men hvor på Mystara skal det udspille sig?

Tomb of A på Isle of Dread

Tomb of Annihilation er et hex crawl-scenarie, hvor

Jeg husker for mange år siden at have siddet med dette kort, og sammen med mine medspillere felt for felt udfylde det, mens vi udforskede øen.

spillerne udforsker og kortlægger et ukendt territorium. Spillerne får et blankt kort i hænde, som gradvist udfyldes. Det første store hex crawl til D&D var X1 The Isle of Dread (1980), som udspiller sig på en ø langt ude på rædslernes hav. Her er jungler og dinosaurer, der er et isoleret plateau, som rummer ruinerne af en forsvunden kultur, som er hjemsted for dens primitive efterkommere. Det er oplagt at lade Tomb of Annihilation udspille sig på Rædslernes ø. Der er mange ligheder mellem de to lokationer, men jeg har tidligere været en tur på øen, og jeg har planer om at se andre områder af Mystara denne gang. Tomb of Annihilation har samme type tomme kort.

Tomb of A på The Savage Coast

Alternativt kan man bruge regionen Savage Coast. Da D&D basic (Den røde æske, lv 1-3) blev udgivet var D&D sådan opbygget at eventyr udspillede sig i dungeons, indtil man bevægede sig over i D&D expert (Den blå æske, lv 4-14), hvor eventyrerne rykkede ud i vildmarken, hvor man rejste gennem vildnisset, indtil man nåede hulesystemet. I den forbindelse udbyggede man den verden, som D&D udspillede sig i. Således introduceredes The Known World (som siden blev omdøbt til Mystara). Til basis-sættet udfærdigedes B-modulerne, og til ekspert-sættet udfærdigedes X-modulerne, og en række af disse udforskede områderne grænsende op til The Known World. Således udforsker modul X9 The Savage Coast en vild og ukendt kyststrækning (som ligger vest den ørken-region, som modul X4 og X5 udforskede, som igen ligger vest for Den kendte verden). I Dragon Magazine blev kyststrækningen siden uddybet og beskrevet i større detaljer, og da D&D blev skrinlagt, og TSR/Wizards valgte alene at videreføre AD&D 2nd edition i 1990’erne – og i den forbindelse blev Savage Coast-materialet fra Dragon Magazine udgivet som en selvstændig subsetting til AD&D. Artiklerne i Dragon Magazine var serien Voyage of the Princess Ark, og inden D&D blev skrinlagt blev en til del af materialet udgivet som Box Set under titlen Champions of Mystara, som dækkede Hule, Sind og Serpent Peninsula.

Lang historie kort, så er næste mulighed at placere Tomb of Annihilation på den tidlige version af The Savage Coast, og lade spillerne udforske en kyststrækning, som er hjemsted for skildpaddefolk, ridderordner og vilde goblinstammer.

Tomb of A på Davania

The Known World samt The Savage Coast befinder sig på kontinentet Brun, og syd for det kontinent er Rædslernes hav, hvor Rædslernes ø (X1 Isle of Dread) befinder sig. Syd for havet er kontinentet Davania, som er er lidet beskrevet i det officielle materiale. Dele er blevet dækket af tidligere Voyage of the Princess Ark-artikler i Dragon Magazine (men ikke genoptrykt i Champions of Mystara), et område er i nyere tid blevet underlagt og koloniseret af Det thyatiske imperium, og det kaldes The Hinterlands.

En gren af Davania strækker sig op mod Serpent Peninsula, og havstrækningen mellem Serpent Peninsula og Davania kaldes Serpent Strait. Der er ikke langt fra Serpentens halvø til Davania. I Tomb of Annihilation udspiller scenariet sig i en kystby beliggende på en nordlig kyst, hvor man udforsker landet i retning mod syd. Kystbyen i ToA er fjerntliggende fra kendte områder, og tilsvarende er nordkysten af Davania ved Serpentstrædet fjerntliggende fra Den kendte verden. Kortet i ToA kan uden det store besvær indsættes i stedet for de officielle Davania-kort, således at jeg kan bruge kortet fra ToA, hvilket Isle of Dread og Savage Coast strækningen ikke tillader.

Vores eventyr kommer derfor til at have sit udgangspunkt i kystbyen Kastellos på Davanias nordkyst ved Serpentstrædet. Kulturelt er byen hovedsageligt under indflydelse af Yawdlom divinarkiet, som bebor den sydlige del af Serpenthalvøen, men den er grundlagt af opdagelsesrejsende thyatere og minrothaddian handelsfolk, som begge har en stor presens i byen, og jævnligt ankommer skibe fra deres respektive nationer.

Nogle af mine spillere har tidligere været været forbi Yawdlom divinarkiet, da de i kampagnen Norworld Odysseen efter en episk færd på De ydre planer efter tilbage på Mystara, men de ankom langt hjemmefra ved Yawdlom divinarkiet, hvorefter de måtte sejle den lange vej langs Sinds og Den kendte Verdens kyster, indtil de nåede hjem igen.

De næste indlæg kommer til at se nærmere på racer, kulturer og klasser, og siden kigger vi på særregler og andre detaljer.

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Adventure Game, D&D, D&D Next, Rollespil, Tomb of Annihilation og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s