Call of Cthulhu-rollespil

Her er mine tanker og ideer om rollespil inspireret og tilegnet til Call of Cthulhu-rollespil. Som udgangspunkt bygger mine ideer på, at man spiller Call of Cthulhu med Basic reglerne, Delta Green eller Unknown Armies. En god del af ideerne kan uden vanskeligheder overføres til andre regelsystemer, som Cthulhu d20, Trail of Cthulhu eller Don’t Rest your Head.

Du finder en præsentation af to kampagner, en Delta Green-kampagne og en Bookhounds of London-kampagne. Derefter følger en lang serie af indlæg om forskellige aspekter af Call of Cthulhu-rollespillet.

Delta Green-kampagnen “Rimfrostdragen”

Vi anvender disse regler og spilpersonsark (link).

Spilpersonerne (her er gruppen, som den ser ud ved fjerde sæsons begyndelse).

Episode 0: Kampagnens prolog

I denne episode er der kun en aktiv spilperson. Episoden viser, hvorledes agenter støder på det overnaturlige, og hvordan det danner baggrunden for deres rekruttering ind i Delta Green. Der er teknisk et solo-eventyr for hver spilperson, men de andre vil først blive spillet senere alt efter behov.

Sæson 1: Celle R, Celle S, Celle T

Episode 1: Manden i hytten (anden del)

Agenterne i Celle S bliver sendt på deres første mission. Mystiske dødsfald plager en lille by, og årsagen er langt fra naturlig. Sat på sporet af en friendly, går agenterne i gang med at spore ophavet.

Episode 2: Sorte engle over julemarkedet (anden del)

Celle S bliver sat til at samarbejde med en agent fra Celle T. De skal opklare en række kidnapninger fra et julemarked uden at komme på tværs af den officielle efterforskning. Sporet leder dem til et showdown med en veteran fra Irak-krigen.

Episode 3: Brændte knogler (anden del)

Celle S efterforsker en sag om en mand, der har fået sin afdøde faders knogler tilbage fra krematoriet, som ikke har været i stand til at brænde dem til aske. Undervejs kaldes agenten fra Celle T ind på sagen, da Celle T besidder informationer, som har relevans for sagen. I denne episode krydsklipper mellem en af Celle T’s tidligere sager fra tiden før agent Trevor blev en del af teamet, og Celle S’ seneste sag.

Episode 4: De underjordiske (anden del) (tredje del)

En kryptozoolog er forsvundet fra Manhattan, og da han er en gammel kending for Celle T, beslutter de sig for at se nærmere på sagen. De indkalder agenterne fra Celle S til at assistere sig, og snart fører deres søgen dem efter kryptozoologen dybt under jorden. Vi får desuden præsenteret den første ‘grønne boks’ i kampagnen.

Episode 5: Den sorte Madonna med de røde tårer

Agent Sharp har uafsluttede sager i Sydamerika. Imens intrigerne vokser frem mellem agenterne i de to celler, inviteres de til en aften i operaen, og det tager dem langt hjemmefra.

Episode 6: Et lille stik (anden del) (tredje del)

Agent Trevor sættes på en sag sammen med sine kolleger, men de er intet sted at finde. Snart kommer Celle S ham til undsætning. Vacciner, chips og ubehageligheder fra fortiden. I tredje del afsløres Delta Greens historie, men inden da har missionen kostet agenterne dyrt. I anden del spilles noget helt usædvanligt birollespil. I tredje del afsluttes episoden som en serie af flashbacks.

Sæson 2: Arizona kalder

Episode 7: Beskidte opgaver

Agent Trevor samler sin celle og irettesætter en kollega. Celle S render et lille ærinde.

Ikke alle kommer hjem med rene hænder. Til gengæld eksperimenterede vi igen med bipersonsrollespil.

Episode 8: Hvor skoven dog er stor og smuk (anden del) (tredje del)

Agent Trevor er uheldigvis på hjemmebane, da agenterne bliver sendt ind i den store skov efter mystiske fænomener. Vi eksperimenterede en gang mere med bipersonsspil. Episoden griber fat i en række af mysterierne omkring Riley Wenzel og Montauk Ltd.

Episode 9: Delfinbarsel (anden del) (bag facaden)

Agenterne tilser en usædvanlig sag, som fører dem viden om. Det begynder med en gidseltager på en fødselsklinik.

Bag Facaden-indlægget handler om, hvordan jeg har konstrueret episoden.

Episode 10: Huset på heden

Vore agenter undersøger to spionsatellitters styrt, og finder en mand, hvis udsigt de kom i vejen for.

Episode 11: (Det pnakotiske manuskript) Hvid sne og sorte julemænd (anden del)

Episoden indledtes med, at vi spillede læsningen og studierne af Det pnakotiske manuskript.

Vores anden jule-episode begynder med et mystisk opkald fra en kollega (“Åh nej, det er begyndt at sne …”). Vore agenter drager ud til en by, hvor sneen ikke er faldet endnu, og hvor julemændene laver optøjer.

Episode 12: Hvor kun få sætter deres fod (1. spilgang: forberedelse, del 1, del 2) (2. spilgang: 1. del, 2. del)

Sæsonafslutning, hvor to nye agenter gør deres entre. Agenterne i celle S bliver sendt ud for at gøre en friendly en tjeneste med at se på en tragisk sag om et barns selvmord, og celle T bliver sendt ud for at undersøge nogle data fra satellitten fundet ved Huset på heden. Vi ser to forskellige former for erfarne agenter oplære deres mindre erfarne kolleger.

Sæson 3: Hvad UFOen gemmer

Episode 13: Mon det spøger? (anden del)

For nogen tid siden slap agent Sherlock ved et uheld noget løs. I mørket har det luret en rum tid, og det er tid at konfrontere de ting, der gemmer sig i usete kroge og hvisker til os i stille stunder.

Episode 14: Comapatienten (anden del) (tredje del)

Celle T sendes på en simpel mission, hvor de skal observerer, da agent Trevor får øje på mystiske tegn, sygdommen, der tog hans datter fra ham, og en gammel ven og en gammel fjende. Snart er celle T på vej til Arizona, hvor der venter en mand med et sært, sært videobånd.

Episode 15: Groversville (intro) (del 1) (del 2) (del 3) (del 4)

I hælene på forrige mission beslutter celle S sig for at udforske mysteriet omkring Groversville. En usædvanlig sag venter de tre agenter fra celle S, der undervejs indhenter assistance fra celle T. Undervejs konfronteres agenterne med sandheden bag mange af de mysterier, de tidligere har udforsket.

Episode 16: I en god sags tjeneste (anden del)

Der sker store omvæltninger for nogle agenter, mens der sker ingen ting for andre. Der er lang tid mellem missionerne, og hverdagen presser sig ind på agenterne på hver deres måde. Endelig kommer en mission i form af et nødråb fra celle V, og agenterne konfronteres med en celle med tvivlsomme kompetencer, en flok uskyldige satanister og en gruppe husmorjoggere fra forstæderne.

Episode 17: Når ting går galt (anden del) (tredje del)

En gammel fjende rører på sig igen, og vores agenter konfronterer et tilfælde, hvis følger er helt, helt uoverskuelige.

Interlude: Fanfic

En dagbog fra agent Sherlock, var hun en lille pige, der skal gengive sine mange missioner. Rummer også listen over alle de farlige ting i kampagnen.

Episode 18: Ophav 

Agent Sherlock konfronterer sin familie, og hun har taget vennerne med sig. Sæsonfinale.

Sæson 4: Gamle fjender

Omtale af 4. sæson.

Episode 19: (forberedelse) Ni timer i en bil

En af DGs gamle fjender kommer på banen, men for vore agenter er det en meget, meget lang mission.

(Mekanik Tiden flyver, der blev anvendt i episoden)

Episode 20: Ligesom i gamle dage

En serie mærkelige dødsfald tiltrækker Delta Greens agenters opmærksomhed og sammen med en gammel ven konfronterer de en sælsom plage. Heldigvis er vore agenter meget kompetente.

Episode 21: Chinatown

Hjemme men dog på udebane, erfarne men dog uvidende, gamle fjender, men dog første møde. En episode, der bygger på kampagnens story arc.

Episode 22: Og en konge skal fødes (Juleepisode)

Forberedelse1. spilgang2. spilgangefterord

Det er jul, og et barn skal fødes. Episke begivenheder finder sted.

Epilog

Kampagnen er slut. Første del. Anden del.

Trail of Cthulhu

Præsentation af Trail of Cthulhu

En slags anmeldelse af ToC og en diskussion af dets regler.

Dance in the Blood

Vi spiltester scenariet Dance in the Blood, og går på opdagelse i øde egne og ensomme landsbyer efter det, som danser i mørket. Indlægget indeholder spoilers, og potentielle spillere bør afstå fra at læse indlægget, hvis de bil have bevaret overraskelserne i scenariet. Efterfølgende diskuteres systemet og scenariet i forhold til systemløse con-scenarier og efterforskning.

Trail of Cthulhu: Bookhounds of London

Præsentation af Bookhounds of London

Vi laver spilpersoner i gruppen, og jeg præsenterer kampagneoplægget.

Første spilgang: De røde bøger fra Ellis

Vores bibliofiler spilpersonershyres til at anskaffe en sjælden bog i rødt læder, som det er rygtedes er kommet i omløb. Der er imidlertid mange, der gerne vil have fingrene i bogen.

Anden spilgang: De røde fingre

Jagten på Den røde bog fra Ellis fører vore boghunde de særeste steder hen. De får besøgt en gruppe digtlæsende hekse, brudt ind hos en urimelig bogejer og deltaget i en auktion.

Tredje spilgang: Pastor Heyns forbudte røde bog fra Ellis

Bogen har skiftet ejer, men den synes ikke at ville ligge stille. En får en får de interesserede bogen i hænde – og ikke nær så frivilligt, som de havde håbet på.

Sanity

Hele konceptet med at blive vanvittig ved mødet med Cthulhu mythossen er central for Call of Cthulhu-rollespillet.

Ved Azatohoths hof (variationer over sanity)

  • Sanity og relationer til andre mennesker
  • Mentale hit points og lignende alternativer
  • Ingen hit points, kun sanity
  • Varulve og Sanity
  • Coolness (Sanity og panik)

Basic: Coolness

Basic-reglerne

Her er så mine omtolkninger af basic reglerne, som vi kender og elsker dem fra Call of Cthulhu-rollespillet.

Skills

  • Formålet med færdigheder
  • Hvordan færdigheder kan anvendes – hvordan spillerne altid kan finde en egnet færdighed
  • Fremdrift – hvordan et fejlet spot hidden ikke bremser spillet

Cthulhu Mythos-færdigheden

  • Cthulhu Mythos-færdigheden
  • At købe scener med færdigheden
  • At købe en ledetråd med færdigheden
  • At skabe en ledetråde med færdigheden

Hit points

  • Formålet med hit points
  • Alternative måder at miste hit points på i kamp
  • Skills og drama

Alternativt skadessystem

  • Beskrivelse af skaden i stedet for hit points

Kamp og konflikt

  • En dramatisk måde at få (nogen af) spilpersonerne til at overleve kampscener.
  • At afgøre kampscener med meget få terningslag

Næsten Basic-reglerne

Her er et sammenkog af de reglerne, som de blev anvendt i Aliens-scenariet. De egner sig også til Call of Cthulhu.

  • Evner og færdigheder
  • Fremdrift og komplikation
  • Kamp og skade
  • Coolness

Delta Green-kampagne-reglerne

Her er de regler, som anvendes i Delta Green-kampagnen Rimfrostdragen. Regler og spilpersonsark kan downloades herfra

  • Forfaldspoint
  • Verdens sande sammenhæng (Konstruere ledetråde)
  • Bindeledet til hverdagen (Menneskelighedspoint)
  • Karaktertræk og vanvid
  • De fire trusler
  • Evner og færdigheder
  • Agent-point (etablere relationer og skaffe grej)

Jeg er agent

En simpel mekanik for at håndtere, hvad grej spilpersonerne render rundt med, og hvad de ellers er nødt til at købe for Agent Point.


Scener og kroge

Kongen i gult

Teknikker til at indbygge spilpersonerne og deres baggrundshistorie i kampagnen.

  • At indbygge oplæg til scenarier i spilpersonerne
  • At sammenkæde tilfældige begivenheder til en sammensværgelse
  • Flashback: Mødet med rædslerne i barndommen
  • At læse Mythos-bøgerne

Stil, stemning og tema

Kropsrøvere

De mange måder, hvorpå noget kan komme og røve ens krop, og hvordan det håndteres i kampagne-spil.

Mobiltelefoner

Bare fordi der er telefoner overalt i den moderne verden, betyder det ikke, at vores efterforskere kan være meget, meget alene.

Efterforskning og investigation

En helt særlig form for rollespil, som mange holder meget af. I denne serie indlæg beskæftiger jeg med forskellige aspekter af investigation-rollespil, hvilke problemer de forskellige versioner indeholder, og hvordan de problemer kan løses.

X-files og Delta Green

Tv-serier som X-files, Fringe og Supernatural er vældig inspirerende i Call of Cthulhu, og varianter til CoC som Delta Green og Unknown Armies

Et svar til Call of Cthulhu-rollespil

  1. Pingback: [I en god sags tjeneste] Skod investigation, skod system og awesome rollespil | Kukabuksilah

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s