Sandhed eller konsekvens

Jeg har opdaget, at der er et nyt quizshow i byen, hvor man kan få lov at udstille sig selv over for offentligheden. Jeg havde godt hørt om showet, da det først havde premiere, men mine kollegaer mindede mig for nyligt om showets eksistens igen.

Det er noget med, at man skal sidde i en løgnedetektor og vente mest muligt med at svare på spørgsmålene for på tv-folkenes vegne at skabe en forventningsfuld stemning.

Kernen i quizzen er i virkeligheden ikke om folk svarer ja eller nej, eller om de bliver taget i en løgn i showet. Der er heller ikke, at der sidder venner og slægtninge foran dem, som kan se dem svare på pinligheder. Kernen er et rigtig godt story now-spørgsmål: Tør du svare på næste spørgsmål? Er præmien næste spørgsmål værd? Vælger du at stoppe her og beholde den præmie, du har optjent?

Det er jo alt for gode spørgsmål til ikke at inddrage dem i rollespil.

Sandhed eller konsekvens

Version 1: Afslør noget om din spilperson og få en bonus

Spilleren er i en situation, hvor denne har brug for ekstra ressourcer. Spilleren kan i en sådan situation vælge at anbringe sin spilperson i den varme stol. Spilleder har nu retten til at stille et personligt spørgsmål til spilpersonen, som spilleren skal svare ærligt på. Spilleder kan også uddelegere retten til en anden spiller, eller en anden spiller kan erhverve sig denne rettighed for et plotpoint. Efter at have besvaret spørgsmålet om spilpersonen, får spilleren en bonus. I min D&D-kampagne vil det være et plotpoint*, mens det i min The Shadow of Yesterday/Solar System-baserede Transhuman Space-kampagne enten kan give en Advance eller en Refreshment**.

Denne mekanik holder sig i stil med de andre mekanikker*** i min D&D-kampagne, hvor handlinger centreret om spilpersonerne udløser spilmekaniske fordele eller giver spilleren øget indflydelse på spillet.

Version 2: eller konsekvens

I denne version kan en spiller udfordre en anden spiller med “sandhed eller konsekvens”. Spilleren udvælger en anden spiller. Denne skal vælge enten at svare på et spørgsmål eller få sat en scene for sin spilperson. Hvis der stilles et spørgsmål, så kommer svaret frem inde i fiktionen, og bliver derfor kendt ikke kun mellem spillerne, men også mellem spilpersonerne (det klares ved at spille en eller anden scene, hvor oplysningerne kommer frem i det åbne). Hvis der spilles en scene, må der sættes en ubehagelig scene, hvor spilleren bruger sin viden om den anden spillers spilperson til at anbringe denne i en ubehagelig situation (spilleder har vetoret for at holde igen med udskejelserne, der som udgangspunkt ikke må eliminere spilpersonen, hverken fysisk, psykisk eller socialt).

Antallet af gange dette kan gøres, kan fastsættes ved spillets begyndelse, og/eller retten til at stille spørgsmålet kan købes for en ressource, som f.eks. et plotpoint. Det er her intentionen, at mekanikken skal bruges mellem spillerne til at udfordre hinanden, ligesom at Bekendelsesscener i Transhuman Space kapitel 3 , Menneskejagt, kan anvendes til at udfordre hinanden, da mekanikken belønner spillerne for at kommentere på hinandens spilpersoner, og ligesom at legen af samme navn udfordrer sine deltagere.

Gad vide om mine spillere i min D&D-kampagne har lyst lege med denne regel?

*) Plotpoint kan bruges til erhverve en bonus på en færdighed, introducere nye elementer i en scene, skabe en mindre konflikt for en anden spilperson i en scene, midlertidigt introducere et stykke udstyr etc.

**) En advance er enhed, der optjenes pr. 5 XP, og som bruges til at forbedre færdigheder, terningpuljer eller til at erhverve nye specialevner. Refreshment restaurerer en terningpulje, så man atter har ressourcer.

***) Lektiehjælp (spil en scene, få en bonus), Find en formular (beskriv en bog, få en bonus), Vane/uvane (bryd med spilpersonens personlighed, få en bonus).

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

6 kommentarer til “Sandhed eller konsekvens

  1. Meget spændende. Det kunne aldrig falde mig ind at se showet på tv, men i Glantri er det jo noget helt andet, kan vi også bruge det på en NPC? 🙂

    Like

  2. Hæ! Men der forekommer mig at være et “økonomisk” problem i en mekanik, som lader en mule en anden spiller for et plotpoint. Lidt ligesom problemet med at købe scenesætning for XP i Conspiracy of Shadows. Givet, hvor værdifulde plotpoints er, skulle der måske snarere være tale om gensidighed? Sådan forstået, at man kan ramme en anden spiller med dette her, men så kan den anden spiller have det tilsvarende “i banken” til at bruge mod den første spiller.

    Like

  3. @ Dr. Achard: Nej, reglen kan ikke bruges på biroller. Det er alene rettet mod spilpersonerne.

    @ Troels: Ja, jeg er godt kar over problemet med økonomien. Egentlig ville jeg bare gøre opmærksom på, at man kunne have en regel, hvor spillerne kan købe retten til at stille spørgsmål. Et plotpoint er i den sammenhæng for dyrt. Gensidigheden er en mulighed, men jeg er ikke overbevist – da min erfaring fra brætspil er, at den så holdes igen, da man sætter sig selv i en svag position over for “modstanderen”.

    I stedet tænker jeg, at der skal findes en anden økonomisk enhed, der passer til spørgsmålet. To the Thinktank! (Hmm, batcave virker bedre).

    Like

  4. Version 1: Afslør noget om din spilperson og få en bonus

    Den ligger jo lige til højrebenet og kan sagtens bruges definere forskellige aspekter af spillepersonen

    Version 2: eller konsekvens

    Er måske ikke så velegnet i vores kampagne, hvor vi på en eller anden måde “bør” holde sammen. Den regel ville ihvertfald skubbe spillet i en helt anden retning

    Angående at bruge den på NPCer, så tænkte jeg at der måske var nogle, der for eksempel kunne finde på at bruge den på en hvis Baron af Oksehøj 😛

    Like

  5. Men angående NPC’ere, så er mekanikken ikke et værktøj til at afdække plots, men til at lære spilpersonerne at kende. 😉

    Og i forbindelse med version 2, så skulle det være noget, som blev anvendt ved kun en enkelt spilgang, da den helt klart vil skubbe spillet i andre retninger.

    Like

  6. Jeg regnede heller ikke med at vi fik lov til at stille spørgsmål til hæderlig og højt respekteret adel, som den kære Baron, men tanken er nu meget sjov. Gad nok vide hvad der ville ske på markedet for tankebeskyttende formler og smykker? 😛

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.