Bifrost – en landsforening for de kreative

Bifrost er en vuggestue 

”I Landsforeningen arbejder vi på, at udvikle børn og unge til empatiske og kreative mennesker, der har en bedre og bredere forståelse for sig selv, det omkringliggende samfund og andre kulturer.”

Sidste uge skiftede den tidligere Landsforening for levende rollespil (LLR) navn fra Landforeningen for rollespil (LR), der netop har bidraget økonomisk til afholdelsen af Fastavals meget roste forfatterweekend, til Bifrost – Landsforeningen for kreativ udvikling af børn og unge (BLKUBU?) – og det navneskifte er kommenteret af Kåre på sin blog her, og bragt til diskussion af Kristian på hans blog, og det har foranlediget Kåre til et blogindlæg, hvor han beder folk gå dybden med deres kommentarer omkring hvad de vil med en landsforening.

På RPGforum og på Live-forum har annonceringen også skabt debat (og Live-forum har en tråd mere, hvor man kan fortælle om, hvad man gerne ser en landsforening gøre).

Bifrost er en børneskole

Med overgangen fra LLR til LR er landsforeningen langsomt begyndt at favne hele det miljø, som det påberåber sig at favne, og vi har set foreningen melde ud på ikke bare liveforum, men også på RPGforum. Det var en god og positiv udvikling, ligesom jeg finder det et godt tiltag, at foreningen har en blog, hvor den holder nysgerrige orienteret om livet i landsforeningen.

Bifrost er en vuggestue

Det nye navn må jeg indrømme, at jeg har det vanskeligt med. At ændre foreningens navn er ikke problemet, men at ændre det til det fortærskede Bifrost, synes jeg, er uheldigt, da så mange andre allerede bruger navnet. Der er mange andre gode navne at hente fra den nordiske mytologi, og man kan altid indlæse den navnesymbolik, som lyster i navnene, f.eks. den pæne vinkel med Bifrost som værende det store brobygningsprojekt mellem dette og hint.

Bifrost er et fritidshjem

Med navnet Bifrost kan jeg ikke fortælle folk, hvad foreningen laver. Heldigvis kan jeg så referere til forenings undertitel: Landsforeningen for kreativ udvikling af børn og unge 

Jeg ved desværre ikke, hvad det betyder – eller rettere hvem det ud fra titlen er en landsforening for. Hvilken ungdomsforening bidrager ikke til den kreative udvikling af børn og unge?

Heldigvis kan jeg så fortælle folk, hvad det er foreningen vil:

  •  
    • at udvikle børn og unge til hele, kreative og sociale individer,
    • at give børn og unge en forståelse for andre mennesker og kulturer gennem styrkelse af empati, refleksion og indlevelse,
    • at udvikle børn og unges engagement i samfund og omverden ved at lære dem at samarbejde, tage initiativ og udvise ansvarsfølelse, samt
    • at udforske kreativitet, udfordre eksisterende virkelighedsopfattelse og udvikle nye politiske og kunstneriske udtryksformer.

Det er gode, pæne og tomme udsagn, og der er her helt klart udtryk, f.eks. ”udfordre eksisterende virkelighedsopfattelse”, som ikke optræder på listen over alle de ting, som DBU vil gøre for børn gennem fodbold. Desværre ved jeg fortsat ikke hvem foreningen er en landsforening for, og jeg vil hverken gennem titel eller formålsparagraffen kunne fortælle folk, hvad Bifrost er, og hvem den repræsenterer.

Bifrost er en kunstskole for udviklingshæmmede

Kåre skriver ganske vist på sin blog, at fokusområdet fortsat er rollespil, og at det er op til forretningsudvalget at sige god for den enkelte forening, og det forudsætter, at foreningen siger god for formålsparagraffen. Herefter oplister Kåre sig en liste over foreninger, som man umiddelbart kunne forestille sig blev medlem, og han lister en række yderligere foreninger, som er i gråzonen. Samtidig med forekommer det mig tydeligt, at man ikke ved, om foreningerne findes, om de har en egen landsforening, og om de har den ringeste interesse i at være med i Bifrost.

Og hvorfor vil Bifrost have alle de foreninger med sig?

Før var det en landsforening for rollespil, men nu bliver det en landsforening for alle de kreative foreninger, som kan tilskrive sig formålsparagraffen, og blandt de foreninger man tænker sig, er der et vist overlap mellem enten bord- og/eller live-rollespil, som f.eks. Re-enactment foreninger og ARG-foreninger (såfremt de har en forening) eller forfatterforeninger (gad vide om de ikke allerede er godt og grundigt organiseret?).

Bifrost er en SFO på min gamle folkeskole

Jf. Kåres blogindlæg så skyldes det, at

  1. man vil gerne være en ’tung’ forening, som der bliver lyttet til, og som derfor bedre kan tale på vegne af de små foreninger
  2. man vil gerne præge samfundsholdningen til rollespil
  3. og så noget med at udvikle børn og unge
  4. (og fornuftigt nok loves der ikke flere midler DUF til den enkelte forening)

Det lyder storladent, og det lyder strategisk, og det lyder lidt som en fagforening, som organiserer alle de små foreninger mod at blive trynet af de offentlige myndigheder.

Bifrost er en skole

Med den nye formålsparagraf og med ønsket om at favne bredt er der ikke længere er en landsforening for rollespil. Der er en landsforening for en masse ting, herunder rollespil, og da foreningen domineres pt. af rollespillere, har rollespil foreningens bevågenhed. Jeg har svært ved at identificere mig med Landsforeningen for kreativ udvikling af børn og unge, en paraplyorganisation, der samler en masse foreninger, så de kan få mere lydhørhed.

Gad hvilken hjemmeside foreningen skal have? Vil rollespil.dk være passende for en kreativ landsforening, der dækker reenactere, forfattere, brætspillere, strategispillere, computerspillere?

Foreløbigt vil jeg gerne en Landsforening, der samler dansk rollespil på en pæn portal, hvor jeg kan se både Liveforum og RPGforum på en gang, og hvor der er en samlet kalender over conner og lives, samt en blogfeed a la den på Alexandria.dk.

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

17 kommentarer til “Bifrost – en landsforening for de kreative

  1. Sjovt med alle de fine links til Bifrost børneinstitutionerne.

    Som dig, har jeg utroligt svært ved at forholde mig til hvad pokker jeg – som rollespiller – skal stille op med Bifrost og de nye formålsparagraffer. Som forældre har jeg det fint nok med de mange gode intentioner – men jeg har svært ved at se, at de samme ord ikke kunne bruge af spejderne, teaterforeninger, dansk røde kors’ ungdom og det radikale venstre.

    Jeg fatter kort sagt ikke, hvad pokker det egentlig er, de gode og flinke mennesker i Bifrost vil. Hvis det så bare var et spørgsmål om penge. Det ville jeg kunne forholde mig til. Men som det er lige nu, så har de endnu ikke formået at bygge bro mellem liverollespillerne og så os der spiller rigtigt rollespil omkring et bord. For slet ikke at tale om figurspillerne.

    Det er selvfølgelig også svært nok, at få bygget en bro – for de færreste rolle og figurspillere er medlem af foreninger, og de foreninger der er, har ufatteligt lidt at bruge en landsforening til.

    Alt i alt bliver landsforeningen i stigende grad et luftkastel. Jeg vil ikke umiddelbart græde salte tårer, hvis den lukker. Faktisk er jeg nok også ret sikker på, at jeg heller så DUF bruge sine penge på at støtte om andre landsforeninger, der er har en større eksistensberettigelse.

    Like

  2. Interessant opsummering… og ja, Bifrost bruges mange steder som du fint illustrerer, hvilket gør det lidt svært at markere sig kun med det navn.

    Der er dog en ting i dit indlæg jeg studser over – nemlig at du mener jeg skriver, at fokusområdet stadig er rollespil. Det kan jeg ikke helt se hvordan man kan få ud af mine indlæg.

    Jeg har skrevet det rettet mod rollespillere for at forklare hvad forskellen bliver for dem, men jeg mener ikke foreningen har særligt fokusområde på rollespil. Derimod har den fokus på de aktiviteter, som medlemmerne og de frivillige arbejdskræfter ønsker, der skal være fokus på – dvs. så længe der er en overvægt af rollespillere til GF, repræsentantskab og blandt de øvrige frivillige kræfter, så vil fokus også i en eller anden grad komme til at ligge der. Men hvis vi pludslig har 10.000 hardballere som medlemmer og de er de aktive i foreningen, vil fokus nok flytte sig i den retning.

    Like

  3. Interessant at fokus dermed potentielt er flyttet helt væk fra rollespil. Dermed er Bifrost jo endnu mindre en forening for mig!

    Jo mere jeg har tænkt over det, jo mere oplagt virker formålsparagraffen at passer på en af de dem mange andre Bifrost’er som Morten linker til fremfor en forening der vil gøre noget for rollespillere.

    Desuden tror jeg faktisk ikke at hardball spillerne gider lege med – dem der virkelig dyrker det, ser det jo mere som en sport, så de vil nok hellere være en del af idrætsforeningerne. Ligesom skak og backgammon jo er en “tankesport”.

    Like

  4. Det er jo en måde at anskue det på… en anden måde er, at det også kan være en forening for dig.

    Jeg tror heller ikke helt jeg forstår hvorfor du ikke mener at landsforeningen har nogen eksistensberettigelse. Ja, den nuværende formulering er meget bred, men derfra til at foreningen ikke har nogen eksistensberettigelse? Jeg mangler lidt nogle mellemregninger tror jeg…

    Om hardballspillere, figurskubbere, osv. gider lege med er lidt svært at gætte på. Der har været snak med flere af dem rundt omkring hvor der har været udtryk interesse, så jeg tror ikke jeg vil påstå, at de ikke er interesserede som helhed. Men om det bliver en succes er i høj grad op til de folk der er valgt til repræsentantskabet for det kommende år.

    Like

  5. Hej Kåre,

    Baggrunden for mit udsagn er følgende citat:
    ”Så nu skal vi altså “dele” vores landsforening med foreninger med lignende fokus. Uden dem kan vi kalde os hvad vi vil – så er rollespil stadig vores fokusaktivitet. Hvad er det så for nogle størrelser vi skal have med?”

    Da landsforeningen for de kreative pt. er domineret af rollespillere, så er foreningens område vel der, hvor dens medlemmers interesse er, nemlig på rollespil. Det er/var i alle fald min antagelse, da jeg skrev indlægget.

    Som jeg forstår din kommentar, så kan man sætte det mere skarpt op og sige, at landsforeningen foretog ikke kun et navneskifte, den nedlagde samtidig med også sig selv, og erstattedes af landsforeningen for de kreative, som også indbefatter rollespillere, og der er således ikke længere en landsforening for rollespillere.
    Jeg håber det bedste for landsforeningen, men med de foreløbige udmeldelser og formålsændringer i forbindelse med navneskiftet oplever jeg ikke, at landsforeningen er noget, som jeg kan identificere mig med. Jeg antager, at I vil noget med navne- og formålsskiftet, og at I har noget konkret i støbeskeen (altså andet end høje tanker om at favne bredt over en masse kreative foreninger), og jeg er spændt på at se, hvad det munder ud i, men foreløbigt er jeg skeptisk, og dine angivelser af, at der har været snakket lidt med enkelte andre foreninger, og at de har udvist interesse, lyder ikke videre opløftende.

    Like

  6. Ah, nu forstår jeg. Sætningen er ikke vildt godt skrevet må jeg jo så tilstå. Formuleringen skal forstås sådan, at såfremt vi ikke får nogle medlemsforeninger der laver andet end rollespil, vil rollespil stadig være vores fokusaktivetet. Ikke som et valg, men som konsekvens af, at vi kun har rollespillere som medlemmer og derfor ikke rigtig kan gøre noget for de andre foreninger, fordi vi ikke kender deres behov.

    Så på den måde er fokus jo som sådan stadig rollespil her og nu kan du sige – i og med at vi ikke har nogen medlemsforeninger med fokus på andet – men jeg ser det mere som om overgangsfase lige nu. Hvis vi kommer til GF næste år, og vi stadig ikke har nogen medlemsforeninger der laver andet, så har landsforeningen fejlet i skiftet.

    Man kan godt sige som du siger – at landsforeningen nedlagde sig selv. Jeg vil dog gøre opmærksom på at formålsparagraffen er IKKE ændret til denne GF – den blev ændret på sidste GF såvidt jeg husker (jeg deltog ikke grundet influenza). Så det er kun navnet der er blevet gjort noget ved i denne omgang.

    Jeg kan på sin vis godt forstå din manglende evne til at identificere dig med landsforeningen, men det må kommer gennem de handlinger, aktiviteter og tilbud der bliver skabt gennem landsforeningen. Det er jo ikke forbudt at lave arrangementer der er rollespilstematiserede eller bruge penge på rollespilsrelaterede projekter – og jeg tror også det bliver gjort.

    Og så lige for at få det på det rene – jeg er ikke selv (længere) aktiv i repræsentantskab eller lignende i landsforeningsregi. Jeg stillede ikke op, fordi jeg ønsker at prioritere min tid på andre projekter, hvilket ikke har noget med navneskiftet at gøre. Jeg varetager det ærefulde hverv som intern revisor fordi nogen skal jo gøre det, og det er ikke rigtig en arbejdsbyrde. Jeg forventer bestemt på et senere tidspunkt at blive aktiv igen, men lige nu er det lidt misvisende at sige “I” til mig om landsforeningen – jeg argumenterer bare for navneskiftet fordi jeg tror det er en god ide (okay, strengt taget er jeg en del af repræsentantskabet indtil udgangen af året men der er mig bekendt ikke defineret nogle arbejdsopgaver eller møder i den periode, så jeg ser lidt mig selv som ude for nu).

    Puh det blev lidt længere end tiltænkt… oh well, at fatte sig i korthed har aldrig været min force.

    Like

  7. Tak for redegørelsen, og jeg kan godt lide lange svar, så det er helt fint.

    Jeg havde det også lidt underligt med at skrive I, da det var min opfattelse, at du talte foreningens sag, men ikke var centralt placeret i foreningen. Du er desværre også den eneste, der med god indsigt i foreningen, har været ude og tale dens sag, og jeg ville her ønske, at andre centrale aktører kom på banen, men jeg har kun set sporadiske pip rundt om på fora’rne.

    Like

  8. Bare rolig Morten, der skal nok komme flere pip. Nu er det kun en uge siden og jeg har personligt holdt lidt ferie, men Søren Ebbehøj der er næstformand (indtil nytår) har da skrevet flere lange indlæg.
    http://www.liveforum.dk/forum/showthread.php?threadid=17341

    Når jeg har fået gennemlæst alle indlæggene og fundet tiden til at svare mere generelt på den nok mest massive debat om LR/Bifrost hos “bordrollespillerne” jeg nogensinde har set, så kommer der svar der forhåbentligt kan kaste mere lys over den undren der bliver udtrykt over ændringen.

    Like

  9. Man må måske få lov at starte diskussionen i begrænset vis igen, ved at sætte fokus på denne artikel : http://www.liveforum.dk/article.php?cid=1254

    Fokusset kan man sætte på disse to udpluk:

    “Bifrost og lokalafdelingerne Helios, Rollespilsfabrikken, Tempus Vivo og Dværge med guld håber, at se en masse rollespillere….”,

    samt, “Til dette formål har vi som rollespillere….”

    Man kunne jo argumentere for, at det ikke fremmer foreningens nye formål med at favne bredt, ved at klassificere sig selv som rollespillere, at klæde sig ud som orker og elvere, eller have en 4 meter stor ridder med.

    Hvorfor ikke en fire meter høj ludo-brik? I det mindste vil symbolikken i dén, tale på alles vegne.

    Like

  10. Landsforeningen er i dens virke summen af de aktive foreninger der er medlemmer – forstået på den måde, at landsforeningen kan ikke f.eks. afholde en ludoturnering, medmindre der er nogle ludointeresserede, der vil gøre det. Således vil landsforeningens spredning i aktiviteter, uanset hvad landsforeningen ønsker at favne, altid reflektere de medlemsforeninger der aktuelt er medlemmer.

    Det pågældende initiativ kommer, som næsten alt andet, nedefra – medlemsorganisationerne laver noget, landsforeningen bakker det op (noget af det hvor det er nyttigt at have en landsforening). I det her tilfælde er det rollespilsforeninger der har lavet initiativet og landsforening for bl.a. rollespil bakker op omkring det.

    Derfor synes jeg også dine citater er taget ude af kontekst. “Vi som rollespillere” skal naturligvis ikke forstås som hele landsforeningen er rollespillere, men at de folk, der møder op til protesten gør det i kraft af deres virke som rollespillere.

    … og hvad angår den fire meter høje ridder er det en, som en af de omtalte medlemsforeninger ligger inde med – hvorimod der ikke er nogen der (mig bekendt) ligger inde med en 4 meter høj ludobrik. Derfor en 4 meter høj ridder. 🙂

    Like

  11. Taget ud af kontekst ved jeg nu ikke – der er et direkte link til selve artiklen hvor der ikke bliver givet eller taget fra kanterne af citatet. Jeg mener stadig det er slående at der står “vi rollespillere”, som officiel udmelding fra Bifrost.

    Det fremgår ikke ud af artiklen, at det er landsforeninger der arrangerer og står inde for arrangementet, derimod kommer beskeden fra selve Bifrost. At det så er i samarbejde med foreninger, er så muligt at se i “beskrivelsen” af indlægget – men ikke at det er de pågældende foreninger der reelt er arrangører. Så enten kommunikationen omkring arrangementer ændres, eller også skal man se på det personlige præg i artiklerne.

    Jeg er enig i at en forening er dens medlemmer. Og jeg er enig med (mig selv), at Bifrost står i en hønen og ægget situation – hvordan får man andre medlemmer, hvis man ikke har andre vedtægter, hvordan får man andre vedtægter, hvis man ikke har andre medlemmer. Begge dele ville miljøet kunne reagere på.

    I Bifrosts nuværende situation, skal man måske være mere påpasselig nu, end nogensinde, hvem man får generaliseret sig sammen med. Hvem man får sagt “vi” om – nu når man også bejler til f.eks. brætspillere. Dét være sagt, så blev beskeden faktisk skrevet på liveforum.dk – så i den henseende kan meget være forladt.

    Jeg tror beskeden kommer, i en tid hvor der er meget fokus på Bifrost, og derfor bliver den læst med mere kritiske øjne, end hvad reelt er – men samtidig er jeg overbevist om, at det ikke lokker de nye områder Bifrost favner, til det arrangement der er slået op på liveforum.dk (men det er så heller ikke ønsket – ?). Men da jeg så beskeden, jeg som værende hovedsageligt brætspil/tabletoper og interesseret i debatten om “min nye landsforening”, så blev jeg lidt skæv og forvirret, da jeg så udmeldingen.

    .. og til aller sidst vil jeg da gerne hjælpe med at lave en 4 meter ludobrik af styrofoam, til næste demonstration 🙂

    Like

  12. Det er også lidt det der er min anke – at der er meget fokus (fint), og alting bliver læst meget kritisk (knapt så fint). Jeg tror virkelig det ville være godt for landsforeningen hvis den fik lidt ånderum og lov til at bevise at det gavnlige i den her ændring i stedet for at enhver handling bliver forsøgt tolket negativt.

    Hvis du mener det med dit styrofoam tilbud så kontakt landsforeningen og sig det! Jeg tror virkelig de ville synes det var fedt.

    Like

  13. Kristofer, man kan jo læse tingene som man har lyst. Teksten er kopieret fra det fælles statement som 4 lokalforeninger under Bifrost har skrevet. Derfor er den formuleret som den er. De vil helst se en masse rollespillere samlet og hvis nu foreninger med reenactment, tinskubberi, brætspil eller fanfiction med fokus, så vil Bifrost skal også bakke op om det.

    Landsforeningen er *IKKE* en stor central organisation der styrer og arrangerer alt, men er summen af alle de aktiviteter lokalforeningerne laver. Er det så svært at forstå?

    Like

  14. Hej Mikkel. Den del har vi vist allerede fået sat på plads, men tak fordi du skriver det igen.

    Jeg er udemærket klar over at landsforeningen ikke er en stor central organisation der styrer alle andre organisationer – det har faktisk ikke rigtig været oppe til debat hvorvidt den er. Jeg pegede på det faktum at afsender er Bifrost og at Bifrost er står bag posten, uanset hvordan den vendes og drejes.

    Set i dét lys synes jeg egentlig det er en upassende afslutningskommentar du bringer ind i samtalen, og ikke i trit med hvor diskussionen er nu, eller tonen.

    Like

  15. Det er jo svært at vide, når der skal fluekneppes i diverse formuleringer. Jeg har endnu ikke hørt noget kritisk fra “de nye områder” i modsætning til fra en nogle få runkadorer der kalder sig rollespillere, men aldrig har været aktive i landsforeningen og nu jamrer sig over de ikke længere kan identificere sig med den.

    Like

  16. Hej Mikke

    Jeg gætter på, at jeg er en af runkadorerne 😉

    Og selvom det falder mig for brystet, at jeg åbenbart kun “kalder” mig rollespiller, men altså ikke er det, så kan jeg godt forstå dit sure opstød. For hvorfor pokker er vi gamle sure mænd så sure, når vi alligevel ikke engagere os i foreningen? Vi kunne jo bare, hvis vi ville.

    Jeg ved – af gode grunde – ikke hvorfor andre runkadore ikke deltagere aktivt, men hvis jeg skal svare på egne vegne, så er svaret todelt. 1) Jeg kan ikke identificere mig med foreningen (og det kunne jeg heller ikke før, da det var en live-foreninge). Og 2) jeg kan ikke lige se, hvad pokker jeg skal bruge den til (medmindre at jeg altså kan søge en eller anden pulje så jeg kan købe flere rollespilsbøger til mit bibliotek?).

    Thomas :o)

    PS: Jeg synes stadigvæk det er lidt fjollet, at knytte rollespillere sammen med miljødebatten – men det har ikke så meget med Bifrost at gøre, som at alt det latex og gummi som bruges af rollespillere, jo ikke ligefrem oser af miljøbevidsthed.

    Like

  17. Se gerne min post på ReservoirElves om Latex og miljø.
    http://reservoirelves.wordpress.com/2009/12/10/orker-for-milj%C3%B8/#comment-51

    Jeg synes, det er rigtig fint, at være en hanelefant (men staves det ikke “ronkedor”?). Jeg synes også, det er dejligt med masser af holdninger til Landsforeningen, selvom man ikke selv er aktiv, og – også selvom holdningerne er kritiske. For selvom vi af og til bliver irriterede, aå har jeg i hvert fald godt af et reality check af og til:-)
    Og helst ærligt, så kan jeg da godt forstå, at mange (måske især elefanter blandt (b)ordrollespillere) har svært ved at identificere sig med Landsforeningen. For hvad er det lige landsforeningen gør for jer?
    Andet end at gøgle på Fastaval, VikingCon og Hyggecon, betale for Emily Care Boss, og betale for hytten til forfatterweekenden altså?
    Problemet er ikke at svare på spørgsmålet. Problemet er præmissen for spørgsmålet.
    For hvem er det lige “Landsforeningen” er? Er det mig og Mikkel? Og de 15 frivillige i repræsentantskabet? Er det generalforsamlingen? Eller er det lokalforeningerne og vores medlemmer – altså jer? Eller hvor mange af jer her er rent faktisk medlemmer af Alea, Eidolon eller Avalon?

    Problemet er, at så længe vi ikke har flere penge end vi har, så er vores største ressource frivillig arbejdskraft. Og da I jo alle sammen har været dér (går jeg ud fra) så ved I også, at frivillige primært laver det, de selv brænder for plus lidt, som andre brænder for.
    Derfor tror jeg desværre, at den store mængde af tilbud fra Bifrost (there, I said it) skal komme fra jeres venner og ligesindede, når de engagerer sig. Indtil da, må i nok desværre klare jer med den korte liste ovenfor…

    Og når det så er jeres egne venner, der sidder der, så synes jeg I skal prøve igen. Og så kan man jo håbe, at de er mere tålmodige end Mikkel er, så vi slipper for alle de elefanter…
    OK. Det lyder lidt bittert det her. Det er ikke ment sådan.

    I hvert fald.
    Bifrost kommer på Fastaval, igen i 2010. Og så kan man jo håbe, nogle af jer gider hive fat i os i baren, cafen eller på vores stand, og så snakke lidt med os. Det er da i hvert fald hyggeligere, end på en blog. og måske mere konstruktivt. Sidste år sad vi jo i hvert fald bare og ventede…

    -Søren Ebbehøj
    Næstformand (lidt endnu)

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.