Fastavalkompendierne 2009

Her kan du downloade kompendierne fra Fastaval 2009.

Spillederkompendiet

Vi modtog ikke så meget materiale til dette kompendium som sidste år, og da sidste års kompendium ikke gik i trykken, er der en del ligheder med sidste års artikler. Til næste år håber jeg, at vi får en god solid artikel om Spillernes råd til spillederne.

Artikler

  • Opvarming til rollespil af Mads Brynnum
  • Besværlige spillere – og hvordan du håndterer dem af Sanne Harder Flamant
  • At klippe et scenarie af Mikkel Bækgaard
  • Femton recept från jeepskafferiet af Tobias Wrigstad
  • Klar i spyttet – om at være spilleder på et indiespil af Peter Dyring Olsen
  • Vejen til kedsomhed af Olav Junker Kjær
  • Aktion! af Johannes Busted Larsen
  • Det er (også) dit ansvar af Thomas Jakobsen

Download kompendiet (pdf): spillederkompendium09

Spillerkompendiet

Oprindeligt havde vi planer om at genbruge en række af sidste års artikler, da de var meget brugbare. Vi modtog imidlertid så mange artikler til kompendiet, at vi kunne lave et helt nyt kompendium bestående udelukkende af nye artikler, og det er lang en perlerække af gode råd og tips.

Artikler

  • Rollelæsning af Anne Vinkel Hansen
  • Om at spille horror af Simon Steen Jensen
  • Guide til nye spillere af Johanne Arbirk Wenstrup og Louise Floor Frellsen
  • Rock’n’Roll af Johannes Busted Larsen
  • Hvilken dårlig rollespiller er du? af Lars Nyberg
  • Den gode spillers guide til dårlige spilledere af Anne Vinkel Hansen
  • Det er (også) dit ansvar af Thomas Jakobsen
  • Rollespilsudvikling af Simon James Pettitt
  • Defensivt spil af Troels Ken Pedersen

Download kompendiet (pdf): spillerkompendium09

En stor tak til Fastaval, Bo Thomasen, Magnus Udbjørg, Kristoffer Rudkjær og alle vore forfattere for at have hjulpet til med at realisere kompendierne. God læselyst.

Kommentarer og artikler modtages gerne.

Sidste års kompendier: Spillerkompendiet 2008, Spillederkompendiet 2008

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

7 kommentarer til “Fastavalkompendierne 2009

  1. Jeg nåede aldrig at få kigget i dem på fastaval, men det ser meget spændende ud. Glæder mig især til at læse alle spillederartiklerne, måske især den om indiespil, da jeg var (rigtig) indie GM for første gang i år… med Peter Dyring som spiller.

    Angående “Spillernes råd til spillederne” som du regner med til næste år, så har jeg allerede skrevet de første 3 sider af den artikel 🙂

    Like

  2. Jeg nåede heller ikke at få læst dem på Fastaval, men er så småt gået i gang herhjemme. Det undrer mig en smule, at den første artikel i spillerkompendiet bruger begrebet ‘trope’ så meget – det kendte jeg ikke i forvejen, og jeg er sikker på den gennemsnitlige fastavalspiller heller ikke gør, men derudover er artiklen rigtig god.

    Og så studsede jeg over at du takker Kristo sammen med Bo og Magnus. Jeg troede egentlig I havde været sammen om at lave kompendierne, ligesom sidste år?

    Anders

    Like

  3. Hej Anders,

    Det med trope er min fejl, jeg er så vant til den term, at jeg ikke fangede den som et fagudtryk, og det er noget uheldigt.

    At jeg takker Kristo skyldes, at ovenstående indlæg er for egen regning. Vi har været sammen om at lave kompendierne, og jeg ville gerne takke ham for et godt makkerskab.

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.