[Fimbulfrost] Monstre – 2. del

I mit første indlæg om monstre diskuterede jeg en række grundlæggende træk ved dem. Denne gang skal vi lidt mere i dybden med, hvad det kommer til at betyde for Fimbulfrost og dets kosmologi, og bygge lidt videre på de kommentarer, jeg modtog ved sidste indlæg.

Først opsummere jeg de regler, jeg har opstillet for monstrene, derefter tager vi et blik på de eksisterende elementer af kosmologien, og derefter går vi til de forskellige kategorier af monstre.

En række regler for monstrene

  • Monstre er unikke væsner
  • Monstre er mennesker, ikke andre racer
  • Monstre er udtryk for de sociale regler eller brud derpå
  • Monsterlisten består af kategorier af monstre
  • Regulære modstandere er de ikke-magiske, ikke-monstrøse væsner

Monstrene i kosmologien

Monstre bliver her en lettere rodet betegnelse, da vi også kommer til at nævne aser i denne sammenhæng, og de er ikke monstre som sådan. Ligeledes er der væsner, som elvere og dværge, som heller ikke er monstre, hvorfor “monstre” i denne kontekst lige nu dækker over en bred vifte af ikke-mennesker. Der er umiddelbart tre kategorier:

  • Sociale transgressorer (drager, gengangere, hekse, bersærkere, dobbeltgængere)
  • “Ubesjælede mennesker” (elvere, dværge, turser, trolde, riser)
  • De overnaturlige (aser, jætter)

Bruddet med Ulvevinter

Ulvevinter smelter fantasy sammen med nordiske folklore, således at man kan spille de klassiske tolkiens fantasyracer (elvere, dværge, halvinger) og kobler det med væsner som nisser, orker og jætter.

Oprindeligt havde jeg tænkt mig at holde fast i de klassiske fantasyracer, men det kommer ikke helt til at ske. I stedet bliver fantasy-genrens elvere, dværge og halvinger til “folk” i form af skovfolket, bjergfolket og slettefolket. Spillerne vælger nu mellem, hvilke folk de vil spille, og ikke hvilke racer de vil spille. Orker forsvinder ud, og nisser og jætter omdefineres.

Fimbulfrost og “monstrene”

Jætter og aser indtræder i en helt særlig position. Som allerede nævnt i indlægget om kosmologi, kommer man ikke til at møde aser og jætter, ikke med sikkerhed i hvert fald. De er kosmiske og kaotiske kræfter, naturkræfter, skæbne og tilfælde etc., der kan optræde antropomorft, men som ellers påvirker indirekte heltenes hverdag.

Nisser i Ulvevinter erstattes med De underjordiske, og De underjordiske kommer til at dække over elvere og dværge. Mere om det i næste indlæg. Halvinger, orker og lignende “kunstracer” (ligesom folkeeventyr vs kunsteventyr) vil ikke eksistere i Fimbulfrost.

“Monstre” er nu både gode og onde væsner, de er overnaturlige modstandere og hjælpere, og de er sociale transgressorer. I biologisk forstand er de alle mennesker, dvs. mennesker og elvere kan avle børn, det kan trolde og mennesker også.

Næste gang: Mere om monstre – kategorier

Følgende indlæg: Mere om kamp

Forrige indlæg: Monstre – introduktionen

Om Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast
Dette indlæg blev udgivet i Danske rollespil, Fimbulfrost, Folketro, historie, Hjemmelavede spil, indie, Rollespil, Ulvevinter. Bogmærk permalinket.

6 svar til [Fimbulfrost] Monstre – 2. del

  1. Det virker som en rigtig god løsning at få elvere, dværge og halvinger ud. For mig minder de racer mig om noget ikke-dansk, selvom både de høje slanke og de stråforkortede væsner kan findes i den nordiske verden.

  2. Morten Greis siger:

    Ja, deres tilstedeværelse bryder med selve verdenen, fordi de så åbenlyst er hentet fra fantasy-genrens forståelse af dem, uanset hvilke folkloristiske rødder de måtte have i nordisk materiale.

  3. Når Kristoffer skriver “ikke-dansk” så mener han, “ikke på sin plads” eller “ikke den verden han forestillede sig fimbulfrost var” – det har ikke noget at gøre med nationalisme, eller had til alt andet end dansk.

    Derudover, når jeg nu alligevel laver kommentar #2 – det er rigtig rart at få en fantasy verden der ikke har elvere, dværge, orker, ogrer osv. i sin historie-ramme, men i stedet går udenom og vælger anderledes.

    Jeg tror også det er derfor jeg er så glad for ideen om dine gamle troldescenarier, da de bygger på en historie-fortællings-arv der for mange er glemt, men indeholder lige så meget fantasi og ikke mindst finurlighed, som enhver (officielt eller uofficielt) Tolkien-inspireret verden.

  4. Johs siger:

    Jeg glæder mig mere og mere til man kan spille dit hack.

  5. Morten Greis siger:

    Det var også sådan, jeg forstod din kommentar🙂

    Derudover er jeg også enig med dig i, at der er for mange, der trækker på generisk fantasy-genre i et omfang, så det er træls.

    Der er dertil mange andre traditioner, som det kunne være spændende, om folk trak noget mere på dem. Tag f.eks. den norske film film, Troldejæger, der bringer norske non-fantasy trolde til live.

    @ Johs: Det gør jeg også.🙂
    Jeg tror snart, den er ved at være der. Den store opgave er lige nu at få skrevet mine monster essays færdige, og så kan jeg kaste mig over den konkrete brug af færdigheder og des lige, og så er vi ved at være der.

  6. troelsken siger:

    Jeg glæder mig! Ser frem til at spille en bjergfolks-“dværg”, der ikke er en dwarf, som møder en skummel underjordisk dværg, der ikke er en dwarf…🙂

Skriv, skriv, skriv

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s