[15. dec] Rollespil i 2010’erne: Alas Vegas

Lågen åbnes til en øde landevejsstrækning. Det er en ørken under måneskæret, og i horisonten lyser Las Vegas’ farvestrålende aftenbelysning horisonten op. Ingen ved helt, hvad det er. Velkommen til Alas Vegas.

Der kan laves en stor og omfangsrig kategori af rollespil udgivet kickstarter, og en undergruppe i den kategori vil være forsinkede rollespilskickstartere, som vil omfatte en meget stor del af rollespillene udgivet via kickstarter. En underkategori i forsinkede rollespilskickstartere vil være meget forsinkede kickstartere, og James Wallis har med sit rollespil Alas Vegas, som udkom i trykt form december 2017, sluttet sig til stærkt forsinkede rollespil-underkategorien. Imidlertid skal det blot handle om Alas Vegas, som nu er ude, frem for forsinkede rollespilsudgivelser generelt.

Gårsdagens låge hev fat i Blades in the Dark, som er et ‘bande og heist-rollespil’, mens Alas Vegas er et heist-inspireret surrealistisk og sært rollespil, hvor ikke engang game master er helt sikker på, hvad der foregår, som anbringer det tættere på rollespillet Fiasco (2009), der handler om folk med store ambitioner og dårlig impulskontrol.

Designeren bag Alas Vegas har flere pudsige rollespil på sit CV, herunder den nyeste version af Paranoia (også en stærkt forsinket kickstarter-udgivelse) samt The Extraordinary Adventures of Baron von Munchausen (1998, 2008, 2016), men Alas Vegas er en mere sær størrelse, som jeg af spoiler-mæssige årsager (både for jer men også for mig selv) ikke kan sige alt for meget om.

Systemet bag Alas Vegas kaldes The Fugue System, hvor man spiller karakterer, som lider af hukommelsestab ved spillets begyndelse. Man laver sine karakterer ved at beskrive sin karakter og få udstukket et tarotkort, som bliver karakterens signifier – for fugue systemet bruger ikke terninger men tarotkort – og når kortet bliver trukket igen i løbet af spillet, kommer aktiveres spillerens signifier, og lader spilleren aktivere et flashback, og det giver adgang til en (særlig) evne (som her i spillet ikke er en overnaturlig evne men blot noget man er god til). Om handlinger lykkes afgøres ved at trække et tarotkort, og sammenligne dets værdi med udfordringens sværhedsgrad, og konflikter mellem karakterer håndteres ved at spille en slags blackjack med tarotkort.

En vigtig del af ‘Hukommelsestabs-systemet’ er scenarierne. Et scenarie varer fire spilgange og er for fire deltagere; hver spilgang roterer spillederopgaven til en ny spiller, og den spiller læser og forbereder det kapitel, som skal spilles. Det vigtige er her, at man ikke må læse forud, så den første spilleder har kun læst kapitel 1, den næste læser siden kapitel 2 og så videre (man kan vælge at læse de foregående kapitler, hvis man vil). Man ved med andre ord ikke, hvad der venter i de følgende kapitler, man kender kun sit eget kapitel. Det er en spændende størrelse – og på sin vis er Alas Vegas meget lige et næsten systemløst conscenarie med den forskel, at det i stedet for 3-4 timer varer 12-16 timer fordelt på fire spilgange (og gad vide om, man ikke kunne skrive en con-variant, som netop varer 4 timer?). Jeg har planer om at prøve at spille Alas Vegas på et tidspunkt, og jeg har derfor ikke læst scenariet, og jeg kan derfor ikke sige så meget om det: Udgangspunktet er nutiden, Las Vegas og folk med hullede hukommelse.

De åbnede låger

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

11 kommentarer til “[15. dec] Rollespil i 2010’erne: Alas Vegas

  1. Det lyder fandeme dejligt weird 😀 Jeg glæder mig til at læse noget spilrapport når du engang har fået prøvet det.

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.