[1. dec] Rollespil i 2010’erne: Microscope

Bag den første låge i rollespilsjulekalenderen er en stabel bøger. Bag dem ligger et lille hefte, og i baggrunden hvirvler verdener forbi og omkring hinanden. Det lille hefte er MicroScope.

MicroScope er et fascinerende rollespil, som det er nemt at forelske sig i, og derfor får det lov til at begynde julekalenderen. Det handler om rollespil i 2010’erne, og MicroScope af Ben Robbins er fra 2011. Det er siden blevet fulgt af en udvidelse, MicroScope Explorer i 2016, foruden en slags variant i form af Kingdom i 2013 (som jeg backede på kickstarter).

MicroScope er et story game, hvor regelssystemet skaber historien og bygger verdenen, i stedet for et regelsystem, som bruges til at håndtere ting, der sker inde i verdenen og i historien. Det er et rollespil uden forberedelse, og det er et rollespil uden spilleder. I stedet skaber man sammen verdenen, historien og karaktererne, men intet er fastsat på forhånd.

I MicroScope spiller man enorme tidslinjer, lange tidsperioder, imperiers storhed og fald, menneskehedens kolonisering af galaksen eller lignende. Det kan være historisk, det kan være fantasy eller science fiction. Man enes om en ramme, og skiftes man til at skabe perioder, og underopdele perioderne i æra eller fastsætte begivenheder, og trin for trin kan man zoome ind og ud. Når man zoome helt ind, dukker konkrete situationer op, som man udspiller. Man ser på begivenheden, finder ud af hvem, der var til stede, og stiller spørgsmål om begivenhedernes gang, som man forsøger at besvare. Her er et eksempel på noget af det MicroScope, jeg har fået spillet. Det giver mulighed for at spille historier, som strækker sig over århundreder og over generatioer – og det skaber en verden ved samme lejlighed. Man kan spille MicroScope, som et spil i sig selv, men man kan også bruge spillet som et værktøj til at spille sig en verden frem.

MicroScope er et af de sene indie-rollespil, og et som har levet en stille eksistens de sidste mange år, men i modsætning til mange af 00’ernes indie-rollespil, så findes det stadig. Efter 00’ernes talrige udgivelser af story games og mange spændende og besynderlige designs, kom den store uddøen, og der er nu kun få dem. MicroScope er et ret vellykket et af dem.

Spil MicroScope, hvis du kunne tænke dig at udspille historier på stor skala, eller hvis du kunne tænke dig at lave verdensbygning sammen med dine medspillere, så i stedet for at skabe en lang forhistorie uden spillerne, kan I skabe den sammen.

Du kan finde MicroScope her, hvis du synes det lyder spændende.

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

26 kommentarer til “[1. dec] Rollespil i 2010’erne: Microscope

  1. MicroScope er awesome. Jeg håber på selv at kunne bruge det til at opbygge setting til brug i rollespil med det en dag. Det er desuden udgavet af Lame Mage Productions, hvad jeg ikke kan lade være med at synes er et lidt sjovt firmanavn.

    Like

  2. Jeg har haft et par ret forskellige men også ret fantastiske oplevelser med Microscope. Fremragende spil, virkelig interessant idé.

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.