[7. dec] Rollespil i 2010’erne: Genesys

Lågen for den 7. december afslører en stabel af mærkelige terninger med sære symboler. Bag dyngen kan man lige ane en skaven og en java, der er ved at stikke af med et lyssværd.

I 2009 skabte Fantasy Flight Games en vis furore blandt WFRPG fans, da de lancerede 3rd edition af rollespillet, som ikke blot kom med et nyt sæt regler, men også kom i en æske med kort, terninger og diverse andre komponenter. Kunne det fortsat være et rollespil, hvis der var kort med i kassen? Besynderligt nok var der folk, der ikke troede, det længere kunne være et rollespil.

Imidlertid holdt det ikke FFG tilbage, da de lancerede deres Star Wars-rollespil, som er kommet i flere omgange i henholdsvis 2013, 2014 og 2015 med Edge of Empire, Age of Rebellion og Force & Destiny foruden i 2016 begyndersættet til The Force Awakens (de bruger her deres Warhammer 40k RPG model, hvor de i stedet for at have en samlet grundbog underopdeler deres univers i flere separate regelbøger, så i stedet for at købe en regelbog + supplement, så f.eks. i forbindelse med Star Wars køber man tre regelbøger med hver deres supplementer i stedet for en regelbog med supplementer).

Nu renser FFG regelsystemet for sine system-specifikke elementer, kalder det Narrative Dice System, og udgiver det under titlen Genesys (samme model er foretaget med Numenera og The Strange, som endte som The Cypher System, ligesom Fria Ligan sikkert også gør med deres Mutant-system, som de har anvendt i Mutant: Year 0, Coriolis: The Third Horizon, Tales from the Loop og det kommende Forbidden Lands).

Genesys, som udkommer i dag, er et universalsystem ligesom FATE, GURPS, Savage Worlds og The Cypher System, men dets særtræk er Narrative Dice System, hvor man opbygger en pulje af terninger med forskellige symboler. Hvor andre systemer genererer typisk et udfald, fordi terningerne kun kan skabe et resultat, f.eks. en pulje af d6’ere eller d10’ere skaber som udgangspunkt kun et resultat (om man ligger terningerne sammen eller udvælger dem, som er succeser), men der har været forsøg på at variere udfaldet ved at bruge terninger med forskellige farver (Star Wars d6 2nd edition, Don’t Rest Your Head, Fantasy AGE), hvor typen af succes eller nederlag er betinget af terningernes farver. Narrative Dice System tager det et skridt videre ved at have terninger med forskellige sider og med forskellige typer af symboler. Udfaldet af en handling bliver nu summen af symboler, som derved kan sammensætte et mere komplekst resultat, da det ikke længere er blot succes/nederlag eller rød succes/sort succes/rødt nederlag/sort nederlag, men er grøn succes + gul komplikation + lilla ulempe.

En praktisk ting ved systemet er, at det føjer sig til kategorien af rollespil, hvor der ikke er hovedregning i forbindelse med terningkastene. De fleste spillere kan ubesværet rulle 2d6+2, men når formlen bliver for lang og regnestykket involverer en masse situationelle modifiers, bliver det upraktisk. I kernemekanikken med at opbygge terningpuljen er der ikke de store udfordringer. Spørgsmålet er, om FFG kan modstå fristelsen til at udgive store, tykke regelbøger med alle mulige ekstra regler, evner og lignende, som kun appellerer til rollespillere allerede vant til at læse digre værker, eller om de kan holde kernen simpel nok til at nye spillere kan begynde her. Det vil den næste tid vise.

I 2018 udkommer desuden den nye udgave af rollespillet Legend of the Five Rings, som også kommer til at basere sig på Narrative Dice System.

De åbnede låger:

Offentliggjort af Morten Greis

Historiker, etnolog, brygger, fægter, rollespiller, science fiction entusiast History and Ethnology, brewer and fencer, roleplayer and science fiction enthusiast

20 kommentarer til “[7. dec] Rollespil i 2010’erne: Genesys

  1. Ja, WFRP 3rd ed fik ikke en speciel positiv modtagelse blandt dets gamle fans. Det tror jeg dog i høj grad skyldtes systemet og at det ikke var en forlængelse af det gamle med WS, BS, etc og rul med 1d100, som efter hvad jeg har læst på WFRP boards og mailingliste for mange gamle fans var en stor appeal. Det var den ene del af det, det andet var det fokus på settingen som tredje udgave gav udtryk for, f.eks. ved at man kunne spille high elves (som kommer langt væk fra Imperiet) men ikke halflings (der bor i Imperiet). Der var der flere som påpegede at det havde lagt sig mere i linje med figurspillets tilgang der blev mere og mere high fantasy og senere hen blev mere og mere grimdark (gab). Når det er sagt er jeg et eller andet sted lidt ærgerlig over at jeg aldrig fik prøvet tredje udgave af Warhammer for nogle af tankerne med systemet er afgjort interessante.

    Og ja, så må vi se om der kommer toolbox-udvidelser til Genesys, hvor man kan kan ignorerer den røde terning når den lyseblå viser stjerne eller lignende….
    Har du set selv spillet nogle af de her ting? Jeg bliver automatisk lidt skeptisk (fordi jeg stadigvæk er lidt old school nørd )når jeg ser billedet overfor, fordi jeg er vant til at arbejde med tal. Når det er sagt er ideen afgjort sjov og jeg vil på ingen måde afvise at det kan være virkelig sjovt og give nogle uventede og mere nuancerede resultater end at man skal rulle mindst 8 på 2d6+2.

    Like

  2. Jeg har ikke prøvet Narrative Dice System endnu, selvom jeg har Age of Rebellion stående hjemme. Jeg har dog hørt mange positive udsagn rundt omkring om Star Wars-systemet, og det har en del fans, så jeg tror det virker fint.
    Symbolerne er for mig kun et skridt væk fra de systemer, hvor man læser terningens udsagn og ikke deres samlede sum (f.eks. Burning Wheel/Mouse Guard, Shadowrun, Vampire: The Requiem), hvor man i stedet for at kalde alle 1’ere for botches og 5-6’ere for succeser, så kalder dem forskellige andre tegn, som kan ophæve hinanden.

    Like

Skriv, skriv, skriv

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.